لینک های دسترسی

Breaking News

سازمان همکاری‌ اسلامی نشستی را دربارۀ 'منع تحصیل و کار زنان افغان' برگزار می‌کند


قرار است سازمان همکاری کشورهای اسلامی برای بحث در مورد وضع ممنوعیت از سوی طالبان بر آموزش و کار زنان، نشستی را برگزار کند.

این سازمان روز سه‌شنبه ۱۰ جنوری (۲۰ جدی) با نشر خبرنامه‌ای در تویتر گفته که قرار است این نشست ویژه روز چهارشنبه با حضور اعضای سازمان همکاری‌های اسلامی در شهر جدۀ عربستان سعودی برگزار شود.

این سازمان اضافه کرده است که در این نشست، اعضای این سازمان در مورد ممنوعیت زنان و دختران از رفتن به پوهنتون‌ها و کار در سازمان‌های غیردولتی توسط طالبان بحث و گفتگو خواهند کرد. به گفتۀ این سازمان، در این نشست همچنان آخرین تحولات و وضعیت بشری در افغانستان به بررسی گرفته خواهد شد.

در خبرنامه آمده است: "سازمان همکاری‌های اسلامی و مجمع بین‌المللی فقه اسلامی در بیانیه‌‌های قبلی، این اقدام [تصمیم حکومت طالبان مبنی بر ممنوعیت تحصیل دختران و منع کار زنان در موسسات غیردولتی] را خلاف شریعت و اجماع امت اسلامی خواندند."

منع آموزش مکاتب دختران، بستن مراکز آموزشی، ورزشگاه‌ها، حمام‌ها و پارک‌های تفریحی به روی زنان و دختران، منع سفر بدون محرم، ممنوعیت تحصیلات عالی و کار در سازمان‌ها و نهادهای غیرحکومتی از جمله محدودیت‌های عمدۀ طالبان است که از اگست ۲۰۲۱ به این طرف بر زنان افغانستان وضع شده است.

این در حالی است که پیش از این، سازمان همکاری اسلامی خواستار اتحاد علمای دینی جهان اسلام در برابر تصمیم حکومت طالبان مبنی بر ممنوعیت تحصیل دختران در افغانستان شده بود.

حسین ابراهیم طه، منشی عمومی این سازمان به تاریخ ۲۹ دسمبر (هشتم جدی) از انجمن بین‌المللی فقه اسلامی خواست تا علیه این تصمیم علما و مراکز دینی جهان اسلام یک کمپاین وحدت برای تشویق زنان به تحصیل را راه‌اندازی کنند.

طه همچنان گفته بود که تصمیم ممنوعیت تحصیل دختران و زنان منجر به افزایش برداشت نادرست از اسلام واقعی می‌شود.

این اقدام تازۀ حکومت طالبان واکنش‌های گسترده‌ای را در داخل و خارج افغانستان برانگیخت، از جمله عربستان سعودی، قطر، ترکیه، ایران، مالیزیا، امارات متحده عربی، ایالات متحده امریکا، سازمان ملل متحد و بسیاری دیگر از سازمان‌های بین‌المللی، تصمیم حکومت طالبان را محکوم کرده و خواهان لغو آن شده اند.

با وصف واکنش و انتقادات گستردهٔ بین‌المللی، گروه طالبان از تصمیم خود مبنی بر ممانعت از کار زنان در سازمان‌های غیردولتی دفاع کرده و آن را همسو و در مطابقت با قوانین اسلامی خوانده است.

XS
SM
MD
LG