لینک های دسترسی

Breaking News

قانونگذاران امریکایی در مورد خروج عساکر از افغانستان چه می‌گویند


با نزدیک شدن ضرب الاجل خروج نیروهای بین المللی از افغانستان قانونگذاران امریکایی می‌گویند که خروج این نیروها در این مقطع زمانی "منطقی" نیست.

ادم سمت، رییس کمیتهٔ خدمات نظامی مجلس نمایندگان ایالات متحده می‌گوید که ادارهٔ رییس جمهور بایدن در حالی تلاش دارد که عساکر امریكایی را پس از موعد تعیین شده اول می در افغانستان نگه دارد که در جستجوی توافقی با طالبان برای نگهداری نیروهای مبارزه با تروریزم برای مقابله با گروه داعش است.

بر اساس توافقنامۀ امریکا-طالبان، تمام قوای خارجی باید تا اول می سال ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کنند.

آقای سمت گفت که او در باره خروج عساکر امریکایی از افغانستان با جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی و لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده صحبت کرده است.

او افزود: "فکر می کنم این احساس عمومی وجود دارد که اول ماه می خیلی زود است. ما نزدیک به ۳۵۰۰ و متحدان ما حدود ۷۰۰۰ عسکر در افغانستان دارند و از نظر لوژستیکی هم شما نمی‌توانید بیش از ۱۰۰۰۰ نفر را طی شش هفته خارج کنید."

آقای سمت گفت که "کار اول" دولت امریکا این است که با طالبان در مورد اجازه دادن به نیروی‌های تحت رهبری ایالات متحده برای مدت کمی بیشتر صحبت کند.

در همین حال ادم کینزینگر، عضو مجلس نمایندگان کانگرس امریکا در مصاحبهٔ با صدای امریکا گفت: "من فکر می کنم نباید هیچ سو تفاهمی وجود داشته باشد که ایالات متحده و ناتو نمی خواهند برای همیشه در افغانستان بمانند. اما ما همچنین قصد نداریم آنجا را ترک کنیم و سبب متلاشی شدن آن مانند پیش از حملات "۱۱ سپتمبر" شویم."

پیش از این جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده نیز گفته بود که خروج سربازان امریکایی در اول ماه می از افغانستان، "دشوار" خواهد بود.

به دنبال این اظهارات آقای بایدن، طالبان هشدار دادند که ادامه حضور سربازان امریکایی در افغانستان فراتر از جدول زمانی تعیین شده، پیامدهای ناگواری خواهد داشت.

آقای کینزینگر گفت که طالبان به تعهدات شان در توافقنامه صلح با امریکا عمل نکرده‌اند و بالای دولت و اردوی افغانستان حملات شان را جاری نگهداشته اند.

او افزود: " در افغانستان خطر متوجه همگان است، به طور واضح برای امریکایی‌های که باقی می‌مانند. آن‌ها هدف تروریست‌ها و طالبان قرار خواهند گرفت. اما فکر می‌کنم که خطر واقعی سقوط افغانستان نیز موجود است. فکر می‌کنم که خطر از دست دادن دست‌آورد های که افغان‌ها، امریکایی‌ها و اعضای ناتو در چندین دهه برای آن تلاش کرده اند نیز وجود دارد. "

در این حال، جین شاهین، عضو مجلس سنای کانگرس ایالات متحده به صدای امریکا گفت که باید برای طالبان روشن باشد که ما آنجا را تا زمانی که آن‌ها آنچه را که در توافق نامه دوحه تعهد کرده اند انجام ندهند، ترک نمی‌کنیم.

او می‌گوید خروج نیروهای امریکایی و ناتو باید براساس شرایط باشد.

قطع رابطه با گروه‌های دهشت افگن، کاهش خشونت و پیوستن به مذاکرات صلح بین‌الافغانی از تعهدات اساسی طالبان در توافقنامۀ آن گروه با ایالات متحده است که به تاریخ ۲۹ فبروری ۲۰۲۰ در شهر دوحه، پایتخت قطر امضا شد.

خانم شاهین گفت: "در توافق نامه دوحه درج است که رابطه طالبان باید با القاعده قطع گردد، اما چنین نشده است. بنابراین ما باید این موضوع را واضح سازیم که ما آنجا را ترک نمی کنیم تا زمانی که شرایط بهبود یابد."

این درحالی است که حکومت افغانستان می‌گوید نیروهای این کشور قابلیت دفاع و حراست از اراضی تحت کنترول خویش را دارد.

حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان گفته است این کشور برای مبارزه با طالبان، شورش‌گری و مواد مخدر، به حضور فزیکی سربازان امریکایی نه بلکه به حمایت مالی این کشور نیاز دارد.

او در گفتگویی با انستیتوت هدسن در واشنگتن گفت که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان مهارت و توانایی لازم برای دفاع از این کشور را کسب کرده اند.

با این حال، هنوز تصمیمی در مورد خروج و یا ادامه حضور نیروهای امریکایی در افغانستان از سوی ادارهٔ جو بایدن گرفته نشده اما گزارش‌هایی وجود دارد که حضور سربازان امریکایی در افغانستان احتمالاً تا شش ماه دیگر تمدید شود.

ژیلا نوری و نجیبه خلیل در تهیه این گزارش همکاری کرده اند.

XS
SM
MD
LG