لینک های دسترسی

Breaking News

نشست بین المللی در پاکستان؛ طالبان خواهان کمک‌های فوری و نقدی شد


در هفدهمین نشست سازمان همکاری‌های اسلامی به میزبانی پاکستان امروز یکشنبه ۱۹ دسمبر (۲۸ قوس) نمایندهٔ طالبان خواهان کمک‌های فوری به افغانستان شد.

امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجهٔ حکومت طالبان در این نشست خواهان به رسمیت شناختن حکومت افغانستان، رفع تعزیرات امریکا، رهایی دارایی‌های افغانستان، گشایش مجدد سفارت‌خانه‌های خارجی، آغاز دوبارهٔ پروژه های انکشافی، سرمایه‌گذاری‌های خارجی و کمک‌های فوری و نقدی با افغانستان شد.

او گفت که انجماد دارایی‌های افغانستان از سوی امریکا و تعزیرات وضع شدهٔ این کشور، به مثابهٔ "دشمنی با یک ملت" پنداشته خواهد شد و از کشورهای اشتراک کننده خواست تا از امریکا بخواهند به این روند نکتهٔ پایان بگذارد.

این نمایندهٔ گروه طالبان افزود که زیان در انزوا نگهداشتن افغانستان را بیشتر مردم متحمل می‌شوند.

او از کشورهای اسلامی و سازمان‌های امدادرسان خواست تا در کوتاه‌مدت در کنار کمک‌‌های فوری با افغانستان پول نقد کمک کنند تا ارزش پول افغانی حفظ شود.

پول افغانی در هفتهٔ گذشته افت بی پیشینه داشت و یک دالر در مقابل ۱۲۵ افغانی تبادله شد.

سرپرست وزارت خارجهٔ حکومت طالبان همچنان در تلاش برای جذب کمک‌های خارجی ادعا کرد که حکومت آنان عاری از فساد است.

این نمایندهٔ طالبان گفت که در افغانستان امنیت برقرار است و تعهد کرد که از خاک افغانستان در مقابل هیچ کشوری استفاده نخواهد شد.

او ضمن استقبال از برگشت شماری از سفارت‌ های خارجی، از کشورهای اسلامی خواست تا سفارت‌خانهٔ هایشان را در افغانستان دوباره فعال سازند.

در این نشست که به پیشنهاد عربستان سعودی دربارۀ بحران بشری افغانستان برگزار شد، نمایندگان طالبان،‌ ایالات متحده،‌ روسیه، چین،‌ بریتانیا، فرانسه و ملل متحد نیز اشتراک داشتند.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجۀ پاکستان در آغاز این نشست خواستار کمک‌ها برای جلوگیری از بحران بشری در افغانستان شد و افزود که کمک‌های بشردوستانه باید بدون قید و شرط به این کشور ادامه یابد.

آقای قریشی بحران بشری در افغانستان را نگران‌کننده عنوان کرد و گفت که نیاز است تا کشورهای جهان به ویژه اعضای سازمان همکاری‌های اسلامی به کمک‌های بشردوستانۀ شان به این کشور ادامه دهند.

آقای قریشی همچنین گفت که کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی با مقام‌های طالبان همکاری و تعامل کنند تا انتظارها در بخش، سیاسی و اجتماعی، مبارزه با دهشت‌افگنی و احترام به حقوق‌بشر، حقوق زنان و دختران برآورده شود.

سرپرست وزارت خارجهٔ طالبان همچنان گفت که حکومت این گروه همه شمول بوده و در بخش حفظ حقوق بشر و حقوق زنان کار‌های زیادی انجام داده و در آینده نیز انجام خواهد داد.

جامعهٔ جهانی از گروه طالبان می‌خواهد تا در این کشور حکومت همه‌شمول ایجاد کرده و به حقوق تمامی افغان‌ها،‌ به شمول اقلیت‌ها، زنان و دختران احترام گذاشته و زمینهٔ تحصیل و کار را برای زنان و دختران فراهم کنند.

گروه طالبان تا اکنون به گونهٔ کامل دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دختران نگشوده اند و اکثریت زنانی که در گذشته مصروف کار بودند، خواسته اند تا در خانه‌های شان باقی بمانند.

پس از تسلط طالبان به تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱ میلادی، ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی بیش از ۹.۵ میلیارد دالر سرمایه‌های افغانستان را منجمد و دسترسی طالبان را به آن قطع کردند؛ اقدامی که وضعیت اقتصادی این کشور جنگ‌زده را وخیم‌تر کرد.

XS
SM
MD
LG