لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان نشست سازمان همکاری‌های اسلامی در مورد افغانستان را میزبانی می‌کند


مقام‌های پاکستانی می‌گویند که برای برگزاری هفدهمین نشست وزیران خارجۀ سازمان‌ همکاری‌های اسلامی در مورد بحران بشری افغانستان آمادگی گرفته اند.

این نشست قرار است فردا یکشنبه ۱۹ دسمبر (۲۸ قوس) با حضور نمایندگان کشورهای متعدد، به ویژه اعضای سازمان همکاری‌های اسلامی در اسلام‌آباد برگزار شود.

مقام‌ها در اسلام‌آباد گفته اند که از نمایندگان طالبان،‌ ایالات متحده،‌ روسیه، چین،‌ بریتانیا، فرانسه و ملل متحد نیز دعوت شده است تا در "نشست فوق العادهٔ" سازمان همکاری اسلامی که ۵۷ عضو دارد، اشتراک کنند.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجۀ پاکستان روز شنبه ۱۸ دسمبر (۲۷ قوس) به خبرنگاران گفت که در حال حاضر، بسیاری از نمایندگان کشورها به اسلام‌آباد رسیده اند.

آقای قریشی هدف از برگزاری این نشست را توجه کشورهای اسلامی و جهان برای رسیدگی به بحران بشری کنونی در افغانستان عنوان کرد و افزود که در حال حاضر، وضعیت بشری در این کشور نگران‌کننده است.

وزیر خارجۀ پاکستان همچنین گفت که مردم افغانستان با مشکلات فراوان اقتصادی مواجه اند و جامعه جهانی باید در این مورد اقدامات فوری را روی دست گیرد.

در این حال، امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ طالبان برای اشتراک در این نشست راهی اسلام‌آباد شد.

برگزاری نشست سازمان همکاری‌های اسلامی به میزبانی پاکستان، بزرگترین نشست در مورد افغانستان پس از به قدرت رسیدن طالبان خواهد بود.

پس از تسلط طالبان به تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱ میلادی، ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی بیش از ۹.۵ میلیارد دالر سرمایه‌های افغانستان را منجمد و دسترسی طالبان را به آن قطع کردند؛ اقدامی که وضعیت اقتصادی این کشور جنگ‌زده را وخیم‌تر کرد.

مقام‌های امریکایی گفته اند که کشور‌های اروپایی نیز دو میلیارد دالر دارایی‌‌های افغانستان را پس از تسلط طالبان منجمد کرده اند.

XS
SM
MD
LG