لینک های دسترسی

Breaking News

داوودزی: کار روی طرح مسوده صلح با طالبان بزودی آغاز می‌شود


رئیس دارالانشاء شورای عالی صلح افغانستان، باور دارد که برای جستجو و راه یابی به صلح افغانستان اجماع، ملی،‌ منطقه‌یی و بین المللی به وجود آمده و افغانستان در ماه های آینده شاهد صلح خواهد بود.

محمد عمر داوودزی، در مراسم معرفی‌اش به حیث رییس دارالانشاء شورای عالی صلح امروز چهارشنبه (۲۸قوس) گفت که "بزودی یک تیم، کار روی طرح مسوده معاهده صلح با طالبان را آغاز می کند".

آقای داوودزی، تلاش های امریکا برای آغاز مذاکرات با طالبان استقبال کرد و گفت که به شمول امریکا رویکرد پاکستان، طالبان و سایر طرف های دخیل در جنگ افغانستان تغییر کرده است که نشانه خوبی برای پایان جنگ افغانستان است.

رئیس دارالانشاء شورای عالی صلح افغانستان افزود:" صلح به واقعیت که نزدیک است، با تجربه که دارم و تماس‌های که دارم صلح بسیار نزدیک است، آنقدر نزدیک هم نیست که در چند روز و چند هفته صلح بیاید، ولی در چند ماه، همه شاهد پیشرفت های بسیار قابل ملاحظه در راستا صلح می باشیم".

در همین حال، رئیس شورای عالی صلح، تلاش های امریکا و برخی از کشورهای منطقه را برای کشاندن طالبان به میزگفتگوهای صلح امیدوار کننده دانست و اما تاکید کرد که هنوز راه طولانی برای رسیدن به صلح در پیش است.

محمد کریم خلیلی، گفت که مالکیت و رهبری این گفتگوها باید در دست افغان‌ها باشد و باید کشورهای کمک کننده به این خواست مردم افغانستان "احترام" بگذارند.

به تازه‌گی احزاب سیاسی نیز اعلام کرده اند که آنان قصد دارند تا برای آغاز گفتگو میان نمایندگان طالبان وارد مذاکره شوند، اما رییس شورای عالی صلح گفت که پراکنده‌گی در گفتگوها، صلح را به سرمنزل نمی‌رساند.

کریم خلیلی، خطاب به رهبران احزاب، چهرهای سیاسی و رهبران حکومت افغانستان گفت که باید پروسه صلح با وحدت و هم‌نظری به پیش برده شود و به گفته او اگر در این روند "تفرقه" ایجاد شد، این تلاش ها به نتیجه‌ی نخواهد رسید.

او افزود:" اگر پراگنده‌گی در این طرف پیش بیاید، دولت یک شعار دهد و احزاب سیاسی دیگر شعار دهد، این به هیچ صورت صلحی را که ما میخواهیم کمک نخواهد کرد".

رئیس شورای عالی صلح تاکید کرد که گفتگوهای "بین الافغانی" به معنای تسلیمی گروه طالبان نیست و از این گروه خواست که به روش گفتگوهای "بین الافغانی" صلح را به پیش برده و کشور را از بحران نجات دهند.

XS
SM
MD
LG