لینک های دسترسی

Breaking News

حامیان 'ایتلاف بزرگ ملی' چندین دفتر کمیسیون انتخابات را بستند


هواداران "ایتلاف بزرگ ملی" افغانستان، دفاتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات را در تعدادی از ولایات این کشور بسته اند و از حکومت خواسته اند تا به تقاضا های آنان رسیدگی کند.

نوررحمان اخلاقی، عضوی شورای رهبری جمعیت اسلامی، به نمایندگی از ایتلاف بزرگ ملی افغانستان به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که این ایتلاف "صدها سند تقلبی" را افشا کرده که نشان می‌دهد انتخابات پیشرو "نمی‌تواند بدون تقلب" باشد. بنابراین، اینایتلاف مانع برگزاری "انتخابات غیرعادلانه و پر از تقلب" می شود.

به گفته آقای اخلاقی، تعدادی از دفاتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات به شمول دفاتر ولایتی این کمیسیون در هرات و کندهار از سوی هواداران این ایتلاف مسدود شده اند.

آقای اخلاقی، هشدار داد که در صورت نپذیرفته شدن خواست‌های ایتلاف از سوی حکومت، آنان دفاتر بیشتر کمیسیون را خواهند بست.

آقای اخلافی افزود "اگر حکومت و کمیسیون برخورد معقول کردند؛ آمدند راه حل جستجو کردند برای شفافیت، برای پاک بودن انتخابات و برای اینکه یک نفر از یک رای بیشتر داده نتواند، بایومتریک را در انتخابات اصل شمردند، معلوم است که کار به یک نتیجه می‌رسد، در غیر آن ما مجبوریم دفاتر بیشتر را ببندیم، دفتر کابل را ببندیم."

خواست‌های اساسی این ایتلاف، بایومتریک رای دهندگان برای انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری و تغییر سیستم انتخاباتی مطابق به طرح آنان است.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته که عملی شدن این پیشنهادات زمان‌گیر است و آنان تلاش می‌‍کنند تا زمینه انتخابات شفاف را فراهم سازند.

موجودیت تذکره های تقلبی و برچسب ها از عوامل عمدۀ احتمال تقلب در انتخابات پیشرو عنوان شده است
موجودیت تذکره های تقلبی و برچسب ها از عوامل عمدۀ احتمال تقلب در انتخابات پیشرو عنوان شده است

سید حفیظ الله هاشمی، کمیشنر و سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که مسدود کردن دفاتر این کمیسیون راه حل نیست و از حکومت خواست که امنیت این کمیسیون را تامین کند.

آقای هاشمی گفت"صدای ما سر حکومت و نیروهای امنیتی اینست که تامین کنند و نگذراند کسانی که مظاهره دارند، خشونت می‌کنند و دروازه‌های کمیسیون‌ها را بسته می‌کنند، این را اجازه ندهند، تحمل یک ساعت بسته کردن دفاتر را ما ندارند."

در همین حال، یوسف رشید، رئیس اجرایوی دیدبان انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که حکومت برای حل این مشکل باید یک برنامۀ با اعتبار و درازمدت را روی دست گیرد و اصلاحات انتخاباتی را ایجاد کند. اما به گفته آقای رشید، در مدت باقی مانده به انتخابات پارلمانی، اجرای پیشنهادات احزاب و استفاده از بایومتریک عملی نیست.

آقای رشید در مورد اقدام هواداران ایتلاف بزرگ ملی مبنی بر بستن دفاتر ولایتی کمیسیون گفت "بدبختانه ما در هردو طرف مشکل می‌بینیم--هم در کمیسیون انتخابات و حکومت و هم در ایتلاف. اینها هردو با پروسه انتخابات مسؤولانه رفتار نمی‌کنند و این برای ما نگران کننده است."

به گفته آقای رشید این اقدامات، منجر به تعویق انتخابات و صدمه وارد کردن به این پروسه می‌شود.

حکومت افغانستان تا اکنون در این مورد واکنش نشان نداده است، اما پیش از این گفته بود که برای عملی شدن خواست‌های احزاب سیاسی وقت کافی وجود ندارد.

بربنیاد تقویم زمانی، انتخابات پارلمانی باید در ۲۸ میزان سال روان خورشیدی، برگزار گردد.

XS
SM
MD
LG