لینک های دسترسی

Breaking News

کسی موفق به جعل ستیکرهای انتخاباتی نشده است - کمیسیون انتخابات


براساس امار،چهار میلیون و دوازده هزار و دوصد وهجده، تذکره کاغذی، در چند ماه اخیر توزیع شده است.
براساس امار،چهار میلیون و دوازده هزار و دوصد وهجده، تذکره کاغذی، در چند ماه اخیر توزیع شده است.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید که ممکن برخی جعل‌کاران برای ساختن استیکر‌های تقلبی تلاش کرده باشند اما تا کنون هیچ فردی موفق به ساخت آن نشده است.

گلاجان عبدالبدیع صیاد، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان امروز پنجشنبه (۸سنبله) گفت که ممکن برخی جعل‌کاران کوشش برای ساختن استیکرهای جعلی کرده باشند اما تا کنون هیچ فردی نتوانسته است که استیکرجعلی استفاده کند.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات، امروز دریک برنامۀ که ادارۀ ثبت واحوال نفوس افغانستان به منظور توضیحات راجع به نگرانی‌های مردم مبنی بر توزیع تذکره‌های جعلی برگزار کرده بود گفت؛ کمیسیون انتخابات این توانایی را دارد که تذکرۀ جعلی را از اصلی تفکیک نماید.

آقای صیاد گفت:" من به بسیار افتخار گفته می‌توانم با وجودی که انتخابات، دشمنان زیادی داشت و توطئه‌های مختلفی را برای تخریب پروسه به راه انداخته بودند اما موفق نشدند، همین حالا می‌گویم یک استیکرجعلی نساخته که از آن استفاده کند".

آقای صیاد می‌گوید، کتاب‌های جداگانۀ برای ثبت استیکرها وجود دارد که بر اساس آن این کمیسیون می‌تواند در هر گوشۀ افغانستان که استیکر نصب شده باشد آن را شناسایی کند که مربوط به کدام ولسوالی و کدام ولایت است.

اما وی احتمال توزیع تذکره‌های جعلی را رد نکرده گفت که این کمیسیون با ادارۀ ثبت واحوال نفوس، توافق نامه امضا کرده وبر اساس آن، هردو اداره کار می‌کنند تا جلو استفاده از تذکره‌های جعلی گرفته شود.

براساس یک گزارش ادارۀ ارگان‌های محل، از ۱۶ ثور تا ۲۶ سرطان، ۱۰۶۲ تیم در ۳۴ ولایت کشور، چهار میلیون و دوازده هزار و دوصد وهجده، تذکره کاغذی، توزیع کرده است.

اما همایون محتاط، رئیس ادارۀ ثبت و احوال نفوس افغانستان می‌گوید که دراین مدت ۵ میلیون تذکره کاغذی، توزیع شده است.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از ۲۵ حمل، برنامۀ ثبت نام رای دهندگان را در دو مرحلۀ جداگانه در ۳۴ ولایت افغانستان آغاز کرده بود که دراین مدت بیش از ۹ میلیون رای دهنده در انتخابات پیش رو ثبت نام کرده اند.

اما شماری از احزاب سیاسی، این ارقام ثبت نام رای دهندگان را نپذیرفته و برخی از آنان استفاده از بایومتریک در روز انتخابات را برای شناسایی رای دهندگان الزامی میدانند.

اما کمیسیون انتخابات کشور می‌گوید، استفاده از بایومتریک در حدود ۵۰ روزی که برای برگزاری انتخابات پیش رو باقی مانده است؛ ممکن نیست.

شماری از احزاب سیاسی به شمول جمعیت اسلامی و حزب اسلامی افغانستان، روز چهارشنبه، طی مظاهراتی، خواستار استفاده از بایومتریک در انتخابات پیش ‌رو شدند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG