لینک های دسترسی

Breaking News

تولد بیش از ۳۵۰۰ کودک در روز اول ۲۰۲۰ در افغانستان


دفتر حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) تخمین کرده است که ‌در نخستین روز سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از ۳۹۲هزار کودک در سراسر جهان به دنیا می‌آیند.

یونیسف روز چهارشنبه اول جنوری ۲۰۲۰ (۱۱ جدی) با نشر گزارشی گفته است که هند با داشتن ۶۷ هزار و ۳۸۵ نوزاد در صدر جدول قرار دارد و یوروگوای با تولد سه نوزاد در پایین فهرست کشورهای جهان قرار گرفته است.

دفتر حمایت از کودکان سازمان ملل متحد گفته است: "تخمین می‌شود که ۳۵۳۱ نوزاد در روز اول سال (۲۰۲۰) در افغانستان متولد شوند."

بر اساس آمار یونیسف، نوزادان افغان ۰.۹ در صد مجموع تولدات روز نخست سال ۲۰۲۰ را در جهان تشکیل می‌دهند.

بر بنیاد پیش‌بینی یونیسف، اولین به احتمال زیاد اولین نوزاد ۲۰۲۰ در اوقیانوس آرام به دنیا خواهد آمد و آخرین تولد در ایالات متحده ثبت خواهد شد.

آمار یونیسف نشان می‌دهد که بیش از این نیمی این ولادت‌ها در هشت کشور ثبت می‌شوند که شامل هند (۶۷۳۸۵ تولد)، چین (۴۶۲۹۹ تولد)، نایجریا (۲۶۰۳۹ تولد)، پاکستان (۱۶۷۸۷ تولد)، اندونیزیا (۱۳۰۲۰ تولد)، ایالات متحده (۱۰۴۵۲ تولد)، کانگو (۱۰۲۴۷ تولد) و اتیوپیا (۸۴۹۳ تولد) می‌شود.

مرگ و میر نوزادان

در این گزارش یونیسف آمده است که در سال ۲۰۱۸ میلادی، ۲.۵ میلیون نوزاد در اولین ماه زندگی خود درگذشتند که در حدود یک سوم آنان در روز نخست زندگی شان تلف شدند.

معلومات یونیسف نشان می‌دهد که بیشتر این کودکان به دلیل موارد قابل پیشگیری چون زایمان زودرس، مشکلات هنگام زایمان و عفونت‌ها درگذشته اند.

یونیسف می‌گوید که برعلاوۀ این موارد، بیش از ۲.۵ میلیون نوزاد هر ساله مرده به دنیا می‌آیند.

شیما سِن گوپتا، معاون نماینده یونیسف در افغانستان می‌گوید: "در افغانستان، متاسفانه از هر ۱۰۰۰ نوزاد متولد شده، ۳۷ تن در ۲۸ روز اول عمر می‌میرند. این رقم به ۱۳۱ مرگ نوزاد در روز یا مرگ و میر شش نوزاد در هر ساعت می‌رسد. این نگران کننده است".

گوپتا با تاکید بر تعهد یونیسف برای ادامه کمک به زنده ماندن نوزادان می‌افزاید که در صورت سرمایه‌گذاری روی آموزش و تجهیز کارمندان صحی محلی، می‌توان میلیون‌ها نوزاد را نجات داد.

هنریتا فور، رییس اجرایی یونیسف می‌گوید که بسیاری از مادران و نوزادان توسط یک قابله یا پرستار آموزش دیده و مجهز تحت مراقبت قرار نمی‌گیرند و نتایج آن ویرانگر است.

خانم فور آغاز سال جدید و دهه جدید را برای تامل در مورد امیدها و آینده کسانی که پس از نسل کنونی به دنیا می‌آیند، یک فرصت می‌داند.

XS
SM
MD
LG