لینک های دسترسی

Breaking News

آیا نفوذ پاکستان بر طالبان کم شده است؟


معید یوسف، مشاور امنیت ملی پاکستان می گوید که کشورش مثل گذشته بر گروه طالبان نفوذ نداشته و به گفتۀ وی پیشروی‌های طالبان در میدان جنگ سبب شده است تا از نفوذ پاکستان بر این گروه کاسته شود.

این مقام پاکستانی روز پنجشنبه پنجم دسمبر (۱۴ اسد) در نشستی که در انستتیوت صلح ایالات متحده در شهر واشنگتن دی سی برگزار شده بود گفت که دولت افغانستان و گروه طالبان نمی‌توانند از طریق جنگ به اهداف شان برسند. او گفت که طرف‌های درگیر جنگ افغانستان باید به یک "سازش" تن دهند.

اظهارات این مقام پاکستانی در حالی بیان می‌شود که انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده هفتۀ گذشته در مصاحبه با روزنامه "تایمز آف اندیا" نفوذ پاکستان بر طالبان را تایید کرد و گفت که پاکستان باید از این نفوذ در جهت مانع شدن طالبان از گرفتن قدرت از راه زور استفاده کند.

مقام‌های ارشد دولت افغانستان نیز بار ها پاکستان، به ویژه اردو و اداره استخبارات نظامی این کشور یا آی اس آی را به حمایت و پناه دادن به رهبران و جنگجویان طالبان متهم کرده اند.

امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری افغانستان که یکی از منتقدان سرسخت پاکستان در در درون حکومت افغانستان است، سه روز پیش به اظهارات اخیر شاه محمود قریشی، وزیر خارجۀ پاکستان واکنش نشان داد که گفته بود حکومت افغانستان، طالبان و ایران نمی‌خواهند که داعش در افغانستان ریشه بدواند.

آقای صالح در یک پیام تویتر نوشت: "یکبار دیگر شاه محمود قریشی به کفالت از تروریستان طالب، گروه نیابتی استراتیژیک کشورش در افغانستان و منطقه، به صدا برخاست. اما می‌تواند شرح دهد که این اطمینان را از کجا کسب کرده است. آخرین جلسۀ قرارگاه رهبری اردوی پاکستان با شورای کویته و شبکۀ حقانی چه وقت بود؟"

با اینحال، مشاور امنیت ملی پاکستان می‌گوید که به درازا کشیده شدن جنگ در افغانستان "دیدگاه تغییر یافته" پاکستان را که به گفتۀ وی بر تقویت فعالیت‌های اقتصادی در منطقه استوار است، تضعیف خواهد کرد.

مشاور امنیت ملی پاکستان بار دیگر افغانستان را به پناه دادن طالبان پاکستانی متهم کرد و گفت که در صورت به درازا کشیده شدن جنگ در افغانستان "تمام طالبان پاکستانی که در افغانستان نشسته اند" به پاکستان سرازیر خواهند شد.

شماری از آگاهان امور نیز طالبان را آلۀ دست پاکستان دانسته و استدلال می‌کنند که برای موفقیت روند صلح افغانستان، باید بر پاکستان فشار وارد شود تا از نفوذ خود بر طالبان کار گرفته و آن گروه را به مذاکره با حکومت افغانستان وادار کند.

کریس الکساندر، سفیر پیشین کانادا در افغانستان که منتقد سیاست‌های پاکستان در افغانستان است، در صحبت با صدای امریکا گفت که جامعۀ جهانی باید بر پاکستان به خاطر راه انداختن جنگ نیابتی در افغانستان تحریم وضع کند.

آقای الکساندر با اشاره به روند جاری صلح افغانستان گفت که تصمیم گیرنده‌های واقعی در میان هیات مذاکره کنندۀ طالبان نه بلکه در اسلام آباد و راولپندی موقعیت دارند.

XS
SM
MD
LG