لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان: دولت افغانستان در پی پیروزی نظامی نباشد، مصالحه کند


مشاور امنیت ملی پاکستان می‌گوید که دولت افغانستان و طالبان هر دو باید با یکدیگر مصالحه کرده و به توافق صلح دست یابند.

معید یوسف روز چهارشنبه چهارم اگست (۱۲ اسد) در پایان دیدار یک هفته‌ای از واشنگتن، نفوذ پاکستان بر طالبان را بی‌رنگ جلوه داده گفت: "ما کاملاً واضح ساخته‌ایم - تسخیر به زور را نمی پذیریم."

او افزود که جهانیان باید بدانند که ایالات متحده نیز بدنبال یک راه حل سیاسی در افغانستان می‌باشد.

مشاور امنیت ملی پاکستان گفت که دولت به رسمیت شناخته شده بین المللی در کابل، که روابط خود را با پاکستان تیره کرده است، باید به دنبال پیروزی نظامی نباشد و به گفتۀ وی باید طیف وسیع‌تری از افغان‌ها را در هرگونه مذاکرات آینده شامل سازد.

آقای یوسف گفت: "با درنظر داشت واقعیت عینی باید مصالحه شود. اما خشونت باید متوقف شود."

این درحالی است که دولت افغانستان همواره طالبان را به بی میلی در روند صلح متهم کرده و از پاکستان خواسته است تا بر آن گروه فشار وارد کند.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان روز دوشنبه دوم اگست (۱۱ اسد) در نشست فوق‌العادۀ شورای ملی افغانستان گفت که دولت به این نتیجۀ رسیده است که طالبان "هیچ اعتقادی" به صلح و مذاکره ندارند.

آقای غنی با فراخوان مصالحه از طالبان گفت که آن گروه از میان "مذاکرۀ واقعی و جنگ" یکی را انتخاب کند. او افزود که در حال حاضر، افغانستان با "هجوم بی‌سابقۀ طالبان و حامیان شان" مواجه شده، اما اطمینان داد که در مقابل "هیچ نیروی ویرانگر" زانو نخواهد زد.

آقای غنی افزود: "یا در میز مذاکره واقعی زانو به زانو می‌نشینیم، یا در میدان جنگ زانوهای شان را می‌شکنیم. ما انتخاب خود را کرده‌ایم. طالب و حامیان شان انتخاب خود را کنند."

در همین حال افغانستان امروز از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست که در نشست فوق‌العادۀ این شورا در مورد وضعیت افغانستان، تصامیم تاثیرگذار برای بهبود وضعیت این کشور گرفته شود.

مشاور امنیت ملی پاکستان نفوذ بر گروه طالبان را که گفته می‌شود روابط نزدیک با ادارهٔ استخبارات پاکستان دارد، رد کرد.

او با اشاره به تشویق طالبان برای مذاکره با دولت افغانستان در دوحه ، گفت: "از هر نفوذ محدودی که داشتیم، استفاده کردیم. اکنون با خروج نیروهای خارجی، این نفوذ کمتر شده است."

او با اشاره به افگندن بار جنگ دراز مدت افغانستان بر دوش پاکستان، جایی که به گفتۀ وی حدود ۳.۵ میلیون پناهنده افغان زندگی می کنند، گفت: "ما به هیچ وجه آمادگی دیدن بی ثباتی دراز مدت که در گذشته باعث سرازیر شدن [پناهندگان] به پاکستان شده بود، نداریم."

در همین حال اتحادیه اروپا می‌گوید که توافقنامۀ قابل پذیرش افغان‌ها که از ورای مذاکره و تفاهم حاصل شده باشد، به معنای تداوم حمایت این اتحادیه از افغانستان است.

آقای یوسف گفت که جیک سولیوان همتای امریکایی‌اش و دیگر اعضای دولت جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده درخواست خاصی از پاکستان نکرده اند، اما به گفتۀ وی در مورد اینکه "چقدر سریع می‎توان همه جوانب را در یک اتاق برای گفتگوی صادقانه گردهم جمع کرد" بحث کرده اند.

انریکه مورا، معاون اتحادیه اروپا گفته است که با تیم‌های مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان در قطر دیدار کرده و موضع اتحادیه اروپا را برای آنان واضح بیان کرده است.

آقای مورا در یک پیام تویتر ضمن تاکید بر احترام گذاشتن به حقوق بشری مردم افغانستان نگاشته است: "گرفتن قدرت با زور مساوی به عدم شناسایی، انزوا و ادامۀ درگیری در افغانستان است."

XS
SM
MD
LG