لینک های دسترسی

Breaking News

سفیر پاکستان در ملل متحد:‌ شماری از جنگجویان طالب ممکن با داعش یکجا شوند


منیر اکرم، سفیر پاکستان در سازمان ملل متحد
منیر اکرم، سفیر پاکستان در سازمان ملل متحد

سفیر پاکستان در ملل متحد گفته است که اگر وضعیت اقتصادی افغانستان بهبود نیابد، شماری از جنگجویان طالبان احتمالاََ با گروه دولت اسلامی یا داعش یکجا خواهند شد.

منیر اکرم به تازگی در مصاحبه‌ای با هفته‌نامهٔ نیوزویک گفته است که پاکستان از فعالیت تندروان در داخل آن کشور و در نزدیکی مرزهایش با افغانستان نگرانی دارد. او به گونۀ مشخص از تحریک طالبان پاکستان و گروه جدایی طلب مسما به اردوی آزادی‌بخش بلوچستان نام برد.

اکرم در این مصاحبه گفت که اعضای این گروه‌ها به طور روز افزون نه تنها نیروهای پاکستانی، بلکه غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند. او همچنین ادعا کرده است که در برخی اوقات این گروه‌ها با شاخهٔ خراسان داعش یکجا کار می‌کنند و منافع پاکستان را هدف قرار می‌دهند.

این دپلومات پاکستان همچنین گفته است که پاکستان در گذشته به این مسایل رسیدگی کرده، اما هشدار داده است که چالش‌های جدید ظهور کرده که حکومت به رهبری طالبان در افغانستان را تحث تاثیر قرار داده است. او گفت: "ما باید به این موضوع رسیدگی کنیم و ما مصمم استیم در داخل [کشور] با آن مقابله کنیم."

اکرم گفت: "حالا ما در افغانستان با وضعیتی مواجه استیم که طالبان باید متقاعد شوند که در برابر همه گروه‌های تروریستی مقابله کنند، نه فقط شاخهٔ خراسان داعش که بر ضد آنان [طالبان] می‌جنگد، بلکه دیگران نیز. ما اوضاع را درک می‌کنیم، اما باید استراتیژی موثری را پیدا کنیم."

نمایندهٔ پاکستان در سازمان ملل متحد افزود که در پهلوی تحریک طالبان پاکستان و اردوی آزادی‌بخش بلوچستان، در برابر جنبش اسلامی ترکستان شرقی که متشکل از اویغور‌ها است و جنبش اسلامی اوزبیکستان،‌ نیز مبارزه صورت بگیرد.

اما او تاکید کرد که طالبان در افغانستان در صورت کمبود پول و درآمد مالی، برای مبارزه در مقابل این گروه‌ها با مشکل مواجه خواهد بود.

به گفتهٔ اکرم،‌ شاخهٔ خراسان داعش در حال قویتر شدن است و از خارج پول به دست‌ می‌آورد. او گفت که" اگر طالبان پول کافی نداشته باشند،‌ آنها ممکن بخشی از گروه خود را به داعش از دست بدهند. بنابراین وضعیت بسیار نگران کننده است."

با وجود هشدار سفیر پاکستان در مورد افزایش قدرت شاخهٔ خراسان داعش در افغانستان، طالبان همواره مشکلات امنیتی و حضور شاخهٔ خراسان داعش را کم اهمیت جلوه داده اند.

پیش از این، کرستین ابی زید،‌ رییس مرکز ملی مبارزه با تروریزم ایالات متحده امریکا، به تاریخ ۱۰ جنوری (۲۰ جدی) از حضور شاخهٔ خراسان داعش در افغانستان ابراز نگرانی عمیق کرده و آن را تهدید جدی خواند.

کرستین ابی زید در صحبت در انستیتیوت واشنگتن گفت: "علایم نگران‌ کنندهٔ‌ [حضور] داعش خراسان را در افغانستان مشاهده می‌کنیم که جاه‌طلبی‌های آن ممکن فراتر از قلمرو نزدیک باشد."

پس از خروج نیروهای بین المللی به رهبری ایالات متحده از افغانستان،‌ شاخهٔ خراسان داعش مسوولیت مرگبارترین حملات را در ولایت‌های مختلف افغانستان از جمله کابل بر عهده گرفته است که در اثر آن صدها غیرنظامی در مساجد، مکاتب، هوتل و سایر امکان عامه کشته و زخمی شده اند.اما این گروه تا حالا مسوولیت کدام حمله در بیرون از قلمرو افغانستان را بر عهده نگرفته است.

در تازه‌ترین مورد،‌ تندروان شاخهٔ خراسان داعش مسوولیت حمله بر کارمندان وزارت خارجه در افغانستان را بر عهده گرفت که در اثر آن کم از کم ۲۰ کارمند این اداره کشته و ده‌ها نفر دیگر، عمدتاً کارمندان وزارت خارجه زخمی شدند.

بخشی از این گزارش از هفته نامهٔ نیوزویک گرفته شده است.

XS
SM
MD
LG