لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: طراحان حمله بر هوتل 'لانگان' و میدان هوایی نظامی کابل کشته شدند


عکس:ارشیف
عکس:ارشیف

مقامات طالبان از کشف و انهدام سه مرکز افراد وابسته به داعش در کابل و نیمروز خبر می‌دهند و می‌گویند که این افراد در حمله و انفجارهای بر هوتل "لانگان" در کابل، میدان هوایی نظامی کابل و سفارت پاکستان دست داشتند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان امروز پنجشنبه پنجم جنوری (۱۵ جدی) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که سه مرکز داعش در عملیات ناوقت روز گذشته در ساحات شهدای صالحین و قلاچه (قلعه‌چه) از مربوطات حوزه هشتم شهر کابل و زرنج مرکز نیمروز از بین برده شد.

او افزود که در جریان این عملیات هشت فرد وابسته به داعش کشته، هفت تن بازداشت و اسلحۀ سبک، واسکت‌های انتحاری و مهمات نیز به دست آمده است. به گفتۀ سخنگوی حکومت طالبان، در بین افراد کشته شدۀ داعش سه شهروند خارجی هم شامل است، اما هویت آنان را افشا نکرده است.

او گفته است: "ناوقت روز گذشته در ولایت‌های کابل و نیمروز یک شبکه خطرناک‌ و مهم داعشی‌ها که بر هوتل لانگان (محل بودوباش اتباع چینی)، میدان هوایی و سفارت پاکستان در کابل حملات را تنظیم و انجام داده، همچنان بر بعضی جاهای مهم دیگر حملات را پلان‌گذاری کرده بودند و نیز داعشی‌های خارجی را به افغانستان انتقال می‌دادند، حملات گسترده و هماهنگ اجرا شد".

همچنان مجاهد از بازداشت برخی افراد مشکوک نیز در جریان این عملیات خبر داده است.

داعش هنوز در مورد انهدام سه مرکز این گروه در کابل و نیمروز تبصره نکرده است.

این در حالی است که به تاریخ ۱۲ دسمبر ۲۰۲۲ بر اثر حمله مسلحانه و انفجار در هوتلی به نام "لانگان" در شهر کابل که شهروندان چینی در آن اقامت داشتند، سه نفر کشته و ۲۱ تن دیگر زخمی شدند. سه روز پس از این حمله، چین به شهروندان خود دستور داد تا افغانستان را ترک کنند.

همچنان به تاریخ دوم دسمبر ۲۰۲۲، در اثر گلوله‌باری به سفارت پاکستان از یک ساختمان در منطقه کارته پروان شهر کابل، یک محافظ امنیتی سفارت زخمی شد.

در تازه ترین مورد، به تاریخ اول جنوری ۲۰۲۳ حملۀ انتحاری در قراول اول میدان هوایی نظامی کابل به وقوع پیوست. وزارت داخله طالبان از کشته شدن شماری در این رویداد خبر داد، اما جزییات بیشتری ارایه نکرد.

شاخه خراسان داعش مسوولیت این سه حمله را بر عهده گرفته و مدعی شده است که تعداد زیادی در این رویدادها کشته شده اند.

اگرچه مقام‌های طالبان بارها گفته‌ اند که گروه داعش در افغانستان حضور فزیکی ندارد، اما افراد طالبان بارها از حمله به مخفیگاه‌های اعضای گروه داعش در کابل و برخی ولایات دیگر خبر داده ‌اند.

XS
SM
MD
LG