لینک های دسترسی

Breaking News

خبرنگاران پاکستانی "محدودیت آزادی بیان" را در پاکستان محکوم کردند


یک کارمند شبکۀ تلویزیونی جیو حین کار در اتاق کنترول تلویزیون در شهر کراچی
یک کارمند شبکۀ تلویزیونی جیو حین کار در اتاق کنترول تلویزیون در شهر کراچی

بیش از ۶۰ خبرنگار برجستۀ پاکستانی، سرمقاله نویس ها، مدیرمسوولان و برخی از روزنامه های بزرگ در پاکستان، آنچه را که "محدودیت علیه آزادی بیان در پاکستان" عنوان می کنند، محکوم کرده اند.

براساس اعلامیه یی که به دست صدای امریکا رسیده است پس از "آغاز سرکوبی علیه یک گروهی خاص رسانه ها و منع نشرات شبکه های مختلف، اکنون فشار روی تمام رسانه ها افزایش یافته تا از پوشش خبری برخی از جنبش های ویژۀ مربوط به حقوق بشری خودداری کنند."

نشرات شبکۀ تلویزیونی جیو در بسیاری شهر های پاکستان در طول یک ماه قطع شد. مقامات حکومتی و ادارۀ تنظیم مقررات رسانه های پاکستان تاکید کردند که آنان نشرات جیو را قطع نکرده اند؛ در عوض آن اداره با دستوری را به تمام شبکه های کیبلی پاکستان به نشر سپرد که اگر نشرات جیو را احیا نکنند، اجازۀ نامۀ کاری شان باطل می گردد.

در اعلامیه این هم تذکر رفته است که آنعده مدیرمسوولان رسانه ها که احساس فشار می کنند، بسیاری سرمقاله های خود را نشر نمی کنند و مقاله های آن لاین خود را از صفحات رسانه یی حذف می کنند.

حکومت پاکستان تاکنون در بارۀ این اعلامیه یی که روز چهارشنبه به نشر رسید، واکنشی نشان نداده است.

وجاحت مسعود، مقاله نویس معروف "روزنامۀ جنگ" به صدای امریکا گفت "هیچ اعلامیه یی رسمی به نشر نرسیده است، اما سانسور کردن اعلام ناشده از ۲۰۱۴ به اینسو جریان دارد. نمی توانم به خاطر عدم نشر سرمقاله هایم به روزنامۀ خود شکایت کنم چرا که رونامه خود از چهار سال به اینسو با مشکلات سانسور شدن مواجه می باشد."

راه پیمایی پشتون ها در پاکستان که عمدتاً از دید رسانه های پاکستانی به دور مانده است.
راه پیمایی پشتون ها در پاکستان که عمدتاً از دید رسانه های پاکستانی به دور مانده است.

ارشاد عارف، از رونامۀ ۹۲ نیوز، روزنامه ها را مسوول نشر نکردن گزارش های ویژه ندانسته می گوید که خبرنگاران و نویسندگان خود باید از مسوولیت هایشان آگاه باشند.

آقای عارف می گوید "یک تفاوتی میان رسان های عمده و رسانه های اجتماعی وجود دارد. نویسندگان قبل از اینکه مقالۀ خود را به روزنامه تسلیم کنند، باید فکر کنند. وقتی مقاله به نشر رسید، در آنصورت مسوولیت مدیرمسوول و روزنامه می باشد. آنان نمی توانند توجیه کنند که چیزی یا مقاله یی در مغایرت با قانون اساسی، سایر قوانین و یا معیارات اجتماعی قرار دارد. شما نمی توانید آزادی بدون کنترول را توجیه کنید. این وضعیت حتا در ایالات متحده و اروپا اتفاق نمی افتد."

در پاکستان تنها صفحات سرمقاله ها نیست که تحت فشار قرار دارد. شبکه های تلویزیونی و برخی از روزنامه ها نیز جنبش صلح آمیز قبایل پشتون را که علیه کشتار اضافی قضایی و ناپدید شدن های اجباری برگزار شده بود، پوشش ندادند.

سخنرانان "جنبش تحفظ پشتون ها" اکثر اوقات منتقدین سرسخت ادارۀ استخبارات نظامی پاکستان یا آی ایس آی بوده اند که فکر می شود آن اداره در عقب ناپدید شدن های افراد قرار دارند.

خان زمان کاکر یکتن از خبرنگاران می گوید که او در بارۀ جنبش تحفظ پشتون ها مقاله یی در روزنامۀ معتبر "The News" نوشته بود که پس از چند ساعت دوباره از صفحۀ آن لاین حذف شد. مدیرمسوول روزنامه به کاکر گفته است "به آنان گفته شده تا آن مقاله را از صفحۀ انترنیت حذف کنند." مدیرمسوول به کاکر گفته است که در بارۀ "سایر مسایل بنویس نه موضوع جنبش پشتون ها."

ستیف بتلر، از کمیتۀ حفاظت خبرنگاران مستقر در نیویارک این وضعیت را "نهایت مایۀ تاسف" خوانده به این باور است که مردم پاکستان به دسترسی کامل معلومات نیاز دارند تا قادر باشند آگاهانه فردی را که در انتخابات پیشرو حمایت می کنند، انتخاب کنند."

قرار است انتخابات پارلمانی پاکستان در تابستان سال روان میلادی برگزار شود. تا کنون تاریخ مشخص آن اعلام نگردیده است. تحلیلگران به این باور اند درصورتیکه رسانه ها تحت فشار حلقات زورمند قرار داشته باشد، برگزاری انتخابات شفاف و آزاد امکان پذیر نیست.

XS
SM
MD
LG