لینک های دسترسی

Breaking News

عمران خان: مرزهای افغانستان و پاکستان را باز می‌کنم


عمران خان روز پنج شنبه (۲۶ جولای) در یک خطابه به مردم پاکستان گفت که با افغان‌ها محبت خاص دارد و به گفتۀ وی ثبات پاکستان با ثبات افغانستان گره خورده است.

آقای خان، رهبر تحریک انصاف پاکستان روز پنجشنبه ادعا کرد که در انتخابات پارلمانی آن کشور پیروز شده است.

به دنبال شمارش قسمی آرای انتخابات پارلمانی چهارشنبه (۲۵ جولای) در پاکستان که در آن عمران خان با کسب ۱۱۹ کرسی از حدود ۲۷۲ کرسی پیشتاز معرفی شد، آقای خان در خطابه‌ای گفت که خواستار رفع محدودیت و گشایش مرزهای افغانستان و پاکستان است تا به گفتۀ وی مردم دو کشور مانند کشورهای اروپایی آزادانه رفت و آمد کنند.

با آنکه آقای خان در گذشته از جنگ به رهبری ایالات متحدۀ امریکا در افغانستان انتقادات سخت و شدید کرده است، در سخنرانی روز پنج شنبه خود گفت که به خاطر تامین ثبات در افغانستان، آمادۀ همکاری با امریکا است.

عمران خان در سال ۱۳۹۱ جنگ طالبان در افغانستان را از دیدگاه اسلامی توجیه کرده و گفته بود کسانیکه در افغانستان بر ضد "اشغالگران خارجی" می جنگند "جهاد" می کنند.

او همچنان در واکنش به استعمال بزرگترین بم غیر هسته‌ای اردوی امریکا در ولایت ننگرهار افغانستان، این اقدام نظامیان امریکایی را محکوم کرده بود.

خان همچنان در واکنش به سیاست های دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا، در افغانستان گفته بودکه رویکرد سیاسی آقای ترمپ برای منطقه "تنشزا و مخرب" است.

راهکار سیاسی

عمران خان در سخنرانی روز پنجشنبۀ خود تعهد سپرد که علیه فساد اداری مبارزه کرده و به میلیون ها شهروند فقیر آن کشور کمک می کند.

رهبر تحریک انصاف پاکستان تاکید کرد که با همسایگان پاکستان و ایالات متحده به ویژه هند نیز حرف زد اما گفت که مسئلۀ کشمیر، اختلاف اساسی اسلام آباد با دهلی جدید است.

رهبر تحریک انصاف پاکستان که زمانی از بازیکنان مشهور کرکت آن کشور بود، ادعا های گستردۀ دخالت و دستکاری اردوی پاکستان را در جریان انتخابات رد کرده از بحث در مورد نقش اردو در امور ملکی آن کشور دوری جسته گفت که اردو، پاکستان است.

آقای خان به صورت آشکارا از عدالت جرگه ها و شورا ها علیه زنان حمایت کرده است.

شورا ها و جرگه های پاکستان، بیشتر زنان را از حق رای دهی محروم کرده و به منظور حل منازعات دختران زیر سن را به عقد نکاح مردان بزرگسال درآورده است.

آقای خان از حامیان قانون توهین به مقدسات پاکستان است، حالانکه گروه های حقوق بشری و اقلیت ها می گویند که آن قانون به نفع اقلیت ها نبوده و بیشتر به توهین کنندگان مقدسات جزای مرگ صادر می کند.

رهبر تحریک انصاف پاکستان همچنان، از منتقدین سرسخت ایالات متحده به شمار می رود و حملات طیاره های بدون پیلوت امریکایی را در خاک پاکستان همواره به باد انتقاد گرفته است.

جدال انتخابات پارلمانی پاکستان

پارلمان پاکستان ٣۴٢ کرسی دارد که بر اساس قانون، ۲۷۲ کرسی آن به رقابت گذاشته می شود و ٦٠ کرسی دیگر برای زنان و ١٠ کرسی باقیمانده به اقلیت های مذهبی آن کشور اختصاص داده شده است.

احزابی که برای گرفتن کرسی های پارلمان رقابت می کنند، باید برای تشکیل حکومت ۱۳۷ کرسی را به دست بیاورند و حال با در نظر داشت نتایج قسمی به نظر می رسد که حزب تحریک انصاف پاکستان از آن فاصلۀ چندانی ندارد.

کمیسیون انتخابات پاکستان گفته است که نتایج رسمی انتخابات پارلمانی آن‌کشور، ناوقت پنجشنبه (۲۶ جولای) اعلان خواهد شد.

اما، پیش از آنکه نصف آرا شمار شود، شهباز شریف، رهبر حزب مسلم لیگ – نواز و رقیب اصلی عمران خان، با رد نتایج ابتدایی انتخابات، آن را آگنده از تقلب خواند.

حزب مسلم لیگ شاخۀ نواز و سایر احزاب شامل در انتخابات ادعا دارند که اردوی قدرتمند پاکستان تلاش دارد تا با مداخله در این انتخابات، عمران خان را به قدرت برساند.

در همین حال، آصف غفور، سخنگوی اردوی پاکستان، با نشر پیامی در تویتر این ادعاها را "شایعه پراگنی نفرت انگیز" خوانده و آن را رد کرده است.

صدها هزار منسوب امنیتی و نظامی پاکستان برای تامین امنیت بیش از ۸۵۰۰ هزار مرکز رایدهی در سرتاسر آن کشور گماشته شده است.

در عین حال، کمیسیون مستقل حقوق بشر پاکستان نیز از روند رای دهی شاکی بوده و با نشر یک اعلامیه گفته است که در تعداد از مراکز رای دهی، به زنان اجاز داده نشده تا رای دهند. این کمیسیون همچنان بدون ذکر نام کدام حزب مشخص، گفته است که "کارمندان مراکز رای دهی ظاهراً از یک حزب مشخص جانبداری میکردند."

در صورتیکه این انتخابات تا انتها پیش رفته و حکومت جدید در پاکستان رویکار بیاید، سومین انتقال مسالمت آمیز قدرت را در تاریخ آن کشور ثبت خواهد کرد.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG