لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر خارجۀ پاکستان: امریکا جنگ را در افغانستان باخته است


وزیر خارجۀ پاکستان در انستیتیوت صلح ایالات متحده صحبت می‌کرد
وزیر خارجۀ پاکستان در انستیتیوت صلح ایالات متحده صحبت می‌کرد

خواجه محمد آصف، وزیر خارجۀ پاکستان، گفته است که ایالات متحدۀ امریکا از قبل جنگ را در افغانستان باخته است.

آقای آصف با اشاره به استماعیۀ اخیر کمیتۀ خدمات نظامی کانگرس ایالات متحده گفت "به گونۀ که جنگ افغانستان تعقیب می‌شود، جنگ افغانستان را خواهید باخت. شما (امریکا) از قبل بازندۀ جنگ در افغانستان استید. فقط می خواهید خودتان را در آنجا نجات دهید."

وزیر خارجۀ پاکستان همچنین هشدار داد که اگر ایالات متحده تلاش کند که قضیۀ افغانستان را تنها با توسل به جنگ حل کند، به گفتۀ وی این وضعیت سبب خواهد شد که طالبان و داعش در یک صف متحد شوند.

این در حالی است که جیم متیس وزیر دفاع و جوزف دنفورد لوی درستیز عمومی قوای مسلح ایالات متحده روز سه شنبه در استماعیۀ کمیتۀ خدمات نظامی مجلس سنای ایالات متحده گفتند که استراتیژی جدید واشنگتن برای افغانستان موفق بوده و متضمن پیروزی ایالات متحده در آن کشور است.

آقای متیس به سناتوران امریکایی گفت که اگر پاکستان نخواهد با ایالات متحده همکاری کند به گفتۀ وی واشنگتن گزینه‌های قوی بر علیه پاکستان در اختیار دارد.

آقای آصف ضمن اعلام آمادگی پاکستان برای همکاری با ایالات متحده گفت "زمانیکه برای ما کسی می گوید که این فرصت آخر است، آن را قبول نداریم ... اگر این گونه با ما برخورد یا صحبت کنند، غیر قابل قبول است."

جوزف دنفورد، لوی درستیز قوای مسلح ایالات متحده، نیز در استماعیۀ سنای امریکا گفت که ادارۀ استخبارات نظامی پاکستان یا آی اس آی از تندروان حمایت می‌کند.

خواجه محمد آصف، وزیر خارجۀ پاکستان که در مرکز پژوهشی صلح ایالات متحده در شهر واشنگتن دی سی صحبت می کرد، تاکید کرد که روابط میان واشنگتن و اسلام آباد با "بی اعتمادی" مواجه است، اما اصرار که مقامات دو کشور می توانند بر اختلافات شان، فایق آیند.

در وسط تنش‌های موجود میان واشنگتن و اسلام آباد، قرار است وزیر دفاع ایالات متحده در آیندۀ نزدیک به پاکستان سفر کند و گمان می‌رود که وادار ساختن اسلام آبد به مبارزۀ بی دریغ با همه گروه‌های تندرو و دهشت افگن و جلب همکاری آن کشور در زمینۀ تامین صلح و ثبات در افغانستان از اهداف عمدۀ این سفر باشد.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG