لینک های دسترسی

Breaking News

صلح افغانستان؛ ملا برادر به پاکستان رفت و هیات دولت به کابل برگشت


همزمان با توقف گفتگوهای بین‌الافغانی در دوحه، ملاعبدالغنی برادر، رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر در راس یک هیات این گروه به پاکستان رفته و هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان به کابل برگشته است.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در صفحۀ تویترش نگاشته است که این سفر ملا برادر به دعوت رسمی حکومت پاکستان انجام شده و قرار است این هیات طالبان با مقام‌های ارشد آن کشور دیدار و گفتگو کند.

وزارت خارجۀ افغانستان روز چهارشنبه ۱۶ دسمبر (۲۶ قوس) گفت که کابل از سفر هیات سیاسی طالبان به اسلام‌آباد آگاهی دارد و این سفر در مشوره با حکومت این کشور انجام شده است.

این وزارت با نشر خبرنامه‌ای گفته است که سفر ملا برادر به اسلام‌آباد در نتیجۀ سفر عمران خان، صدر اعظم پاکستان به کابل صورت گرفته که بخشی از تلاش‌ها برای تقویت روند صلح در افغانستان است و کابل از این تلاش‌ها قدردانی می‌کند.

در خبرنامه آمده است: "کابل امیدوار است تا سفر هیات طالبان به اسلام‌آباد به مثابۀ گام‌های عملی و سازنده در راستای تحقق‌ بخشیدن به اهداف مورد نظر، مفید واقع شود".

در همین حال، اعضای هیات مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان ناوقت دیروز به کابل رسیده و قرار است مشوره‌های شان را با مقام‌های ارشد حکومت در بارۀ "اجندای مذاکرات صلح" آغاز کنند.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی می‌گوید که هیات مذاکره‌‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان تعهد خود را نسبت به خواست جمعی افغان‌ها در مذاکرات صلح ثابت کرده است.

آقای عبدالله همچنان افزود: "ترجیح دولت افغانستان این است که دور بعدی مذاکرات در داخل کشور برگزار شود، اما تصمیم نهایی به توافق دو طرف بر می‌گردد و محل برگزاری مذاکرات نباید مانع گفتگوهای صلح شود."

او که در برنامه گشایش "سکرتریت ملی صلح" سخنرانی می‌کرد همچنان گفت که وقفه در مذاکرات بین‌الاافغانی با توافق دو طرف صورت گرفته و انتظار می‌رود که این گفتگوها در زمان تعیین‌شدۀ آن برگزار شود.

رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان همچنان بر تامین آتش‌بس در این کشور تاکید کرد و به مردم اطمینان داد که در مذاکرات صلح، دستاورهای ۱۹ سال گذشته حفظ و حقوق قربانیان جنگ در نظر گرفته خواهد شد.

هیات مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و نمایندگان طالبان در اوایل همین هفته با نشر اعلامیۀ مشترک از توقف مذاکرات تا تاریخ پنجم جنوری (۱۶ جدی) خبر دادند. دلیل توقف مذاکرات "بحث بیشتر در مورد اجندای مذاکرات صلح" خوانده شده است.

XS
SM
MD
LG