لینک های دسترسی

Breaking News

تداوم خشونت‌‌ روند صلح افغانستان را آسیب می‌زند – اتحادیۀ اروپا


همزمان با توقف سه هفته‌ای مذاکرات بین‌الافغانی در قطر، نمایندۀ ویژه اتحادیۀ اروپا برای افغانستان می‌گوید که تداوم خشوت‌ها در این کشور روند صلح را با مشکل مواجه خواهد کرد.

رولاند کوبیا در پیامی در صفحۀ تویترش از افزایش خشونت‌ها و به ویژه قتل‌های "هدفمند" در این کشور ابراز نگرانی کرده و ابراز امیدواری کرده است که جنگ و قتل‌های هدفمند در افغانستان متوقف شود.

به باور آقای کوبیا "این وضعیت می‌تواند روند نوپای صلح افغانستان را دشوارتر سازد".

هیات مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و نمایندگان طالبان سه روز پیش با نشر اعلامیۀ مشترک از توقف مذاکرات تا تاریخ پنجم جنوری (۱۶ جدی) خبر دادند. دلیل توقف مذاکرات "بحث بیشتر در مورد اجندای مذاکرات صلح" خوانده شده است.

در این حال، محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان با ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان امریکا ناوقت دیروز در بارۀ صلح این کشور بحث و گفتگو کرده است.

ریاست جمهوری افغانستان روز سه‌شنبه ۱۵ دسمبر (۲۵ قوس) گفت که این گفتگو از طریق ویدیو کنفرانس انجام شده و دو طرف بر تعهدات دوامدار ایالات متحده به افغانستان، روند صلح و مراحل بعدی آن، حقوق زنان و نیاز عاجل به آتش‌بس تاکید کرده اند.

در اعلامیۀ ارگ همچنان آمده که رییس جمهورغنی و خانم پلوسی از افزایش خشونت‌ها در افغانستان ابراز نگرانی کرده اند.

این در حالی است که رییس جمهور غنی به برگزاری دور بعدی مذاکرات صلح در داخل افغانستان تاکید کرده است.

آقای غنی دیروز در نشست کابینه گفت که اگر طالبان ادعا دارند که در افغانستان حضور دارند، پس چرا در داخل این کشور مذاکره نمی‌کنند. او گفت که طالبان هر جایی را که در داخل افغانستان برای مذاکرات صلح انتخاب کنند، دولت آماده است در همانجا با آنان مذاکره کند.

XS
SM
MD
LG