لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان هنوز کشته شدن ملامنصور را تایید نمی کند


وزیرداخلۀ پاکستان می گوید کشورش هنوز نمی تواند "بدون مبنای قانونی" کشته شدن ملااختر محمد منصور را تایید کند.

چوهدری نثارعلی خان، روز سه شنبه گفت که مقامات پاکستانی روی آزمایش "دی ان ای شخصی کار می کند" که به گفتۀ وی ادعا می شود، ملامنصور رهبر طالبان افغان است. تاهنوز طالبان افغان نیز رسماً مرگ ملامنصور را تایید نکرده اند.

نثارعلی خان گفت "آزمایش خون یک فردی را انجام خواهند داد که ادعا می کند از وابستگان "آن مرد" است و برای تسلیم گیری جسد آمده است.

وزیرداخلۀ پاکستان جزییات بیشتری در بارۀ شخصیکه برای تسلیم گیری جسد آمده است، نداد.

باگذشت چند روز از حملۀ هوایی طیارۀ بدون سرنشین در منطقۀ بلوچستان پاکستان، و تاییدی حکومت افغانستان، بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده، و پنتاگون از مرگ ملامنصور، اسلام آباد به نحوی آماده نیست کشته شدن این رهبر برجستۀ طالبان را در خاک آن کشور بپذیرد.

منتقدین افغان و ایالات متحده همواره اسلام آباد را به پناه دادن رهبران طالبان متهم کرده اند، ادعاهاییکه اسلام آباد آن را رد می کند.

اما چندی پیش مشاور امنیت ملی پاکستان در واشنتگن پذیرفت که برخی از رهبران و خانواده های طالبان در آن کشور زندگی می کنند.

پنتاگون باتایید خبر کشته شدن ملامنصور گفته است رهبر طالبان حملاتی را طرح ریزی می کرد که "تهدید قریب الوقوع ویژه ای" را متوجه نیرو های امریکایی در افغانستان ساخته بود.

وزیر داخلۀ پاکستان ادعاهای را رد کرد که گویا این حمله به منظور حراست از منافع ایالات متحده صورت گرفته است.

نثارعلی خان گفت "اینکه ایالات متحده می گوید هر آن کسیکه تهدیدی به این کشور باشد، در هر نقطۀ جهان که باشد هدف قرار می دهد، مخالف قانون بین المللی است و اگر هر کشور دیگری در جهان همچو راهکاری را پیش گیرد، پس جهان به یک جنگل مبدل خواهد شد."

نشانه گیری ملااخترمحمد منصور، در داخل خاک پاکستان یادآورندۀ حملۀ نیرو های ویژۀ امریکایی در سال ۲۰۱۱ بر پناهگاه اسامه بن لادن در ایبت آباد پاکستان است که به کشته شدن رهبر القاعده انجامید و باعث خشم و شرمساری اسلام آباد شد.

تایید هویت ملامنصور

وزیر داخلۀ پاکستان می گوید که مقامات کشورش در مورد پاسپورت که به همراه شخص موسوم به ولی محمد نیز تحقیقات می کند. پاسپورتیکه در موتر هدف قرار گرفته یافت شده است.

آقای خان تایید کرد که از پاسپورت متذکره چندین بار به منظور سفر در میدان های هوایی پاکستان استفاده شده و دارای ویزۀ ایران، دوبئی و بحرین بوده است.

کارشناسان به این باور اند که اگر ثابت شود که اسناد توسط شخص ملامنصور استفاده شده است، می تواند سوالات تازه یی را در مورد چگونگی گشت و گذار آزادانۀ رهبر طالبان افغان در داخل خاک پاکستان ایجاد کند؛ حالانکه اسلام آباد همواره حضور و حمایت از رهبران و جنگجویان طالبان را در داخل خاک آن کشور رد کرده است.

اما وزیرداخلۀ پاکستان روز سه شنبه گفت "اگر (منصور) حمایت استخبارات پاکستان را دارا بوده باشد، آیا اینگونه در داخل خاک پاکستان سفر می کرد، تنها با یک راننده؟"

تاهنوز روشن نیست که ایالات متحده چگونه از موجودیت ملامنصور در داخل آن موتر اطلاع حاصل کرد.

پاسپورت موموز

مقامات شهر کویته یک کاپی از پاسپورت را به خبرنگار رویترز نشان داده که حاوی تصویر مشابه به چهرۀ ملامنصور است. آنان گفته اند که در پاسپورت به تاریخ ۲۱ می خروجی ایران در مرز با پاکستان ثبت شده است.

دو مقام ارشد حکومت فدرال پاکستان به رویترز گفته اند که اسناد مهاجرت پاکستان نشان می دهد که پاسپورت ولی محمد حد اقل هژده بار از ۲۰۰۶ به اینسو به منظور سفر های بین المللی استفاده شده است.

اما یک شبکۀ خبری ایران به نقل از سخنگوی وزارت خارجۀ آن کشور، عبور و مروز همچو یک شخصی را از مرز ایران به پاکستان در زمان مورد بحث، رد کرده است.

مقامات امارات متحدۀ عرب در زمینه حاضر به صحبت نشدند که آیا ملامنصور با نام اصلی اش و یا هم شخصی با نام ولی محمد، وارد آن کشور شده است یا خیر؟

اما در کل، کارشناسان به این باور اند که هدف گیری ملامنصور در خاک پاکستان، نشاندهندۀ تغییر پالیسی ایالات متحده در قبال افغانستان و پاکستان است.

زلمی خلیلزاد سفیر پیشین ایالات متحده در افغانستان می گوید در پالیسی ایالات متحدۀ امریکا در قبال پاکستان تغییر ایجاد شده و صبر و حوصلۀ واشنگتن در برابر اسلام آباد "تقریباً تمام شده" است.

پس از کشته‌شدن ملا اخترمحمد منصور، طالبان برای انتخاب رهبر جدید شان مشغول اند، برخی تحلیلگران به این باور اند که ممکن، ملا یعقوب پسر ملا محمد عمر به عنوان رهبر جدید طالبان برگزیده شود.

XS
SM
MD
LG