لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: تقاضای کمک ۶۰۰ میلیون دالری برای افغانستان کاملا تمویل شده است


برنامۀ جهانی غذا ملل متحدگفته که حدود ۲۴ میلیون نفر یا ۶۰ درصد جمعیت افغانستان با گرسنگی حاد روبرو اند
برنامۀ جهانی غذا ملل متحدگفته که حدود ۲۴ میلیون نفر یا ۶۰ درصد جمعیت افغانستان با گرسنگی حاد روبرو اند

ملل متحد روز سه شنبه ۲۳ نومبر (دوم قوس) گفت که تقاضای فوری بیش از ۶۰۰ میلیون دالری آن سازمان به منظور فراهم آوری کمک بشردوستانه در افغانستان تا پایان سال، حال به طور کامل تمویل شده است.

سازمان ملل متحد گفته است افغانستان در ورطۀ فاجعهٔ بشری قرار گرفته است و بیش از ۵۰ در صد جمعیت آن کشور در زمستان پیشرو با کمبود مواد خوراکی مواجه است و غذای کافی برای خوردن نخواهد داشت.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان در اوسط ماه اگست ۲۰۲۱،‌ ملل متحد در ماه سپتمر جلساتی در سطح وزیران کشور‌های تمویل کننده را بر گزار کرد و از تمویل کنندگان بین المللی تقاضای کمک فوری برای مردم افغانستان کرد.

ینس لرکه،‌ سخنگوی ادارهٔ کمک‌های بشری ملل متحد در ژنیو به خبرنگاران گفت:‌ "حال گفته می‌توانیم که تقاضای کمک فوری [برای افغانستان] صد در صد تمویل شده است."

ایالات متحده،‌ کشور‌های عضو اتحادیهٔ اروپا و جاپان از جمله تمویل کنندگان عمده‌ای اند که کمک ۶۰۶ میلیون دالری را برای مردم افغانستان تمویل کرده اند.

قبل بر این، ایالات متحده و شماری از سازمان‌های بین‌المللی گفته بودند که کمک‌های بشر دوستانه از طریق سازمان‌های بین‌المللی و سازمان‌های غیر حکومتی برای مردم نیازمند افغانستان به گونه‌ای فراهم خواهد شد که طالبان به این کمک‌ها دسترسی پیدا نکنند.

این کمک‌ها برای ۱۱ میلیون شهروند افغانستان فراهم خواهد شد که نسبت به سایر مردم آن کشور در محرومیت به سر می‌برند.

آقای لرکه گفته است که ملل متحد و سازمان‌های غیر حکومتی از تاریخ اول سپتمبر تا ۱۵ نومبر کمک‌های مواد خوراکی را برای ۷.۲ میلیون شهروند افغانستان فراهم کردند. علاوه بر آن، این سازمان‌ها برای تقریبا ۹۰۰ هزار نفر از شهروندان افغانستان خدمات صحی را فراهم کردند.

به گفته این مقام ملل متحد، در این مدت، آب برای نزدیک به ۲۰۰ شهروند افغانستان که از خشکسالی متاثر شده بودند،‌ فراهم شد و ۱۷۸ هزار کودک زیر پنج سال که از سوء تغذیه حاد رنج می بردند، تداوی شدند.

اما آقای لرکه گفته است که همه کمک‌های فراهم شده برای مردم نیازمند افغانستان فراهم نشده است، زیرا به گفتۀ وی سیستم مالی و بانکداری افغانستان با بحران مواجه است و ۵۰ در صد جمعیت افغانستان هنوز هم به کمک‌های عاجل نیاز دارند.

این مقام ملل متحد افزود که شرایط فراهم آوری کمک‌های بشری حال در سراسر افغانستان بهبود یافته است، اما تاکید کرد که جلوگیری از سقوط اقتصادی افغانستان یک مشکل بزرگ است.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، کمبود مواد خوراکی ناشی از خشکسالی و بحران اقتصادی وضعیت را در این کشور جنگ زده وخیم تر ساخته است.

مشکلات مالی در افغانستان پس از آن عمیق شد که ایالات متحده نزدیک به ۱۰ میلیارد دالر دارایی‌های افغانستان را پس از مسلط شدن طالبان منجمد کرد و بانک جهانی و صندوق بین المللی تادیات پول برای افغانستان را متوقف کردند.

XS
SM
MD
LG