لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: دولت جدید افغانستان روابط بهتر با امریکا می‌خواهد


طالبان می‌گویند که در تلاش ایجاد حکومت جدید افغانستان اند؛ حکومتی که خواهان روابط دوستانهٔ دپلوماتیک براساس "احترام متقابل" با ایالات متحده و سایر کشورهای جهان خواهد بود.

بلال کریمی، یک مقام ارشد طالبان و عضو کمیته فرهنگی این گروه به صدای امریکا گفت: "امارات اسلامی می‌خواهد روابط دپلوماتیک، اقتصادی و تجاری خوبی با امریکا بر اساس احترام متقابل و برابری داشته باشد."

این مقام ارشد طالبان گفت که هنوز هیچ تاریخی برای اعلام حکومت جدید تعیین نشده اما "به زودی" اعلام خواهد شد.

آقای کریمی در جواب به سوالی که آیا ساختار دولت جدید طالبان حمایت جامعه جهانی را جلب خواهد توانست، گفت: "این یک سیستم یا حکومت همه شمول، مرکزی قوی و ثابت خواهد بود. ما روابط بسیار خوبی با تعداد زیادی از کشورها داریم و انتظار هیچ مشکلی را نداریم."

طالبان بر خلاف رژیم تندرو قبلی خود در کابل، تحت نظارت جامعه جهانی قرار گرفته اند زیرا آنان تعهد کرده اند که سیستم حکومتداری آنان همه شمول بوده و نمایندگان تمام اقوام را در بر خواهد داشت و حقوق بشر به ویژه حقوق زنان را محترم خواهد شمرد.

آقای کریمی گزارش بعضی از رسانه ها را مبنی بر اینکه ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی و یکی از بنیانگذاران گروه طالبان دولت آینده را رهبری خواهد کرد، رد کرد.

در همین حال دامینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا روز جمعه سوم سپتمبر (۱۲ سنبله) گفت که کشورش با "واقعیت های جدید" در افغانستان همگام است و نمی خواهد بافت اجتماعی و اقتصادی این کشور شکسته شود.

آقای راب که مصروف بازدید از پاکستان است گفت: "رویکردی که ما اتخاذ می کنیم این است که طالبان را به عنوان یک دولت به رسمیت نمی شناسیم، اما لزوم تعامل و داشتن ارتباط مستقیم با آنان [طالبان] را درک می‌کنیم. "

با این حال،‌ جین ساکی، سخنگوی قصر سفید، گفته است که ایالات متحده در حال حاضر ناظر وضعیت در افغانستان است تا دیده شود که حکومت غیر انتخابی افغانستان چگونه عمل می کند.

سخنگوی قصر سفید گفته است که هیچ مقام حکومت فدرال از رییس جمهور ایالات متحده گرفته تا وزیران خارجه، دفاع و ادارات استخبارات امریکا نمی گویند که "طالبان بازیگران خوبی استند و به هیمن دلیل ایالات متحده برای به رسمیت شناختن طالبان عجله ندارد."

ند پرایس،‌سخنگوی وزارت خارجه امریکا، نیز گفته است که واشنگتن در قسمت فراهم آوری کمک ها به حکومت جدید افغانستان،‌ محتاطانه برخورد خواهد کرد.

آقای پرایس گفت:‌"کمک ها برای حکومت افغانستان زیر بررسی است. حال در وضعیتی قرار داریم که حکومت جدید تشکیل نشده است. در مرحله نخست نیاز داریم بیبنیم که حکومت تشکیل شود."

اما این مقام وزارت خارجه امریکا گفت که کمک های احتمالی ایالات متحده وابسته به عملکرد حکومت آیندهٔ افغانستان خواهد بود.

XS
SM
MD
LG