لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر داخلۀ پاکستان: تحریک طالبان پاکستانی تا ۱۰هزار جنگجو دارد


رانا ثناالله، وزیر داخلۀ پاکستان
رانا ثناالله، وزیر داخلۀ پاکستان

همزمان با تشدید حملات تحریک طالبان پاکستانی در بخش‌های آن کشور، وزیر داخلۀ پاکستان می‌گوید که این گروه بین هفت هزار تا ۱۰هزار جنگجو دارد.

رانا ثناالله، وزیر داخلۀ پاکستان در مصاحبه‌ای با تلویزیون دان پاکستان گفته است که شمار خانواده‌های این تندروان به ۲۵هزار نفر می‌رسد.

بخش دیوۀ صدای امریکا روز پنجشنبه ۲۹ دسمبر (هشتم جدی) از قول رانا ثناالله گزارش داده است با حاکمیت گروه طالبان در افغانستان، تحریک طالبان پاکستان قوی‌تر شده است.

بر اساس گزارش‌ها، در ماه‌های اخیر انفجارات و حمله‌های مسلحانه در بخش‌های پاکستان افزایش یافته و مسوولیت بیشتر این رویدادها را تحریک طالبان پاکستان به عهده گرفته است.

رانا ثناالله با اشاره به افزایش خشونت‌ها در بخش‌های ایالت خیبرپختونخوا گفته که حکومت محلی این ایالت در امر مبارزه با گروه‌های تندرو "ناکام" بوده و نتوانسته است در این مورد اقدام موثر انجام دهد.

رهبری ایالت خیبرپختونخوا به عهده حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان است که این حزب در این اواخر روابط خوبی با دولت مرکزی پاکستان ندارد.

به گفتۀ رانا ثناالله، نیروهای اردوی پاکستان در سرحدات آن کشور حضور دارند و در صورت ناتوانی حکومت‌های محلی در امر مبارزه با تندروان، آنان باید از دولت مرکزی پاکستان کمک بخواهند.

این در حالی است که مقامات پاکستانی به تاریخ ۱۹ دسمبر (۲۸ قوس) پس از آن گفتگوها با گروه تحریک طالبان پاکستان را آغاز کردند که شماری از زندانیان این گروه، مرکز مبارزه با تروریزم را در شمال‌غرب آن کشور تصرف کردند. این افراد در همین مرکز به اتهام تروریزم زندانی بودند.

پس از آن، نیروی‌های امنیتی پاکستان این پایگاه نظامی را در شهرک بنو محاصره کرده و از کشته شدن تمام گروگان گیران خبر دادند. مقامات محلی پاکستان ادعا کرده بودند که تندروان موجود در این پایگاه خواهان گذار مصوون به افغانستان اند.

تحریک طالبان پاکستانی ماه گذشته آتش‌بس نامحدود را که به میانجی‌گری طالبان افغان با حکومت پاکستان صورت گرفته بود، لغو کرده و به جنگجویان خود دستور داد تا در سراسر پاکستان حملات‌شان راه اندازی کنند.

این در حالی است که هفته گذشته طالبان پاکستانی مسوولیت کشتن چهار منسوب پولیس را در نزدیکی شهر بنو بر عهده گرفتند.

اردوی پاکستان عملیات متعددی را در سال ۲۰۰۹ در مناطق قبایلی راه‌اندازی کرد، ‌زمانی که آن ساحات به ادعای حکومت پاکستان، تحت کنترول تندروان محلی و خارجی قرار داشت.

XS
SM
MD
LG