لینک های دسترسی

Breaking News

عمران خان: به پولیس اجازه می‌دهم خانه‌ام را تلاشی کند


عمران خان، صدراعظم پیشین پاکستان، پس از آن که به پناه دادن مظنونین تحت تعقیب خشونت‌های اخیر متهم شد، روز جمعه ۱۹ می (۲۹ ثور) گفت که به پولیس اجازه می‌دهد تا خانه‌اش را تلاشی کند.

خان روز چهارشنبه ۱۷ می در تویتی گفت که پولیس منزل‌اش را محاصره کرده است و شاید بار دیگر وی را بازداشت شود.

اما پولیس گفت که به این دلیل منزل عمران خان را محاصره کرده که دها‌ نفری که در حملات خشونت‌بار هفتهٔ گذشته بر اماکن عامه و تاسیسات نظامی دست داشتند، در آنجا پنهان شده اند.

امیر میر، وزیر اطلاعات ایالت پنجاب، گفته است که ادارات تنفیذ قانون و استخبارات در حدود ۳۰ تا ۴۰ نفر را شناسایی کرده است که به حملات بر تاسیسات نظامی متهم اند و اکنون در خانهٔ عمران خان مخفی شده اند.

اما عمران خان خشونت‌ها را محکوم کرده و گفته است که حامیان او نه بلکه افراد مشخصی برای انجام این آشوب‌ها گماشته شده بودند تا وی و حزب تحریک انصاف او را متهم ساخته و در نهایت محاکمه کنند.

عمران خان، سه شنبه گذشته از سوی ادارۀ ملی احتساب (حسابرسی) پاکستان زمانی که برای شنیدن اتهامات به محکمۀ عالی اسلام‌آباد حضور یافته بود، بازداشت شد که منجر به تظاهرات سرتاسری حامیان او گردید.

حکومت پاکستان حامیان خان را به آشوبی متهم کرده است که در جریان تظاهرات بر پا شد و در آن حد اقل ۱۰ نفر کشته، ده‌ها نفر دیگر زخمی و به اموال عامه و تاسیسات نظامی حمله شد.

پولیس خان را به تحریک حامیان حزب تحریک انصاف پاکستان به خشونت متهم می‌کند، اما عمران خان این اتهام را رد کرده و می‌گوید زمانی که خشونت‌ها آغاز شد، او در قضیهٔ فساد در بازداشت به سر می‌برد.

عمران خان روز پنجشنبه در مصاحبه با صدای امریکا گفت: "آنها خانه من را محاصره کردند و تمام راه های خانه‌ام را بستند... آنها طوری رفتار می‌کردند که گویا خانه‌ام را تصرف می‌کنند و تمام خشونت هایی را که روی داده به گردن من انداخته اند، اما من تمام دروازه‌های خانه‌ام را به روی رسانه‌ها باز کردم تا به دنیا بگویم که هیچ تروریستی در اینجا پنهان نشده است و نقشه آنها شکست خورده است."

خان روز جمعه در محکمهٔ در زادگاهش لاهور نیز حاضر شد تا از بازداشت در قضایای متعدد تروریزم که مقامات بر حال پاکستان علیه او مطرح کرده اند، مصوونیت بگیرد. قاضی محکمه در برابر سه قضیه تروریزم الی اوایل ماه جون برای او مصوونیت داد.

بیش از ۱۰۰ دوسیه مختلف علیه عمران خان وجود دارد. تحریک به خشونت، فساد، تروریزم، انتقاد از اردو و نهادهای دولتی اتهاماتی است که صدر اعظم پیشین پاکستان با آن روبه رو است.

خان هنگام حضور در محکمهٔ ضد تروریزم در لاهور در مورد خشونت‌ها به خبرنگاران گفت: "بلی، من آن را محکوم می‌کنم. هیچ پاکستانی نیست که خشونت را محکوم نکند."

حدود ۳۰۰ منسوب پولیس در اطراف خانهٔ خان مستقر شده اند و هشدار داده بودند که اگر مظنونان تحویل داده نشوند بر خانهٔ خان حمله می‌کنند. این بن‌بست با توافق خان با بازرسی خانه‌اش حل شد.

ساعاتی بعد از توافق خان، حزب او ادعا کرد که پولیس هیچ مظنونی را در خانهٔ عمران خان پیدا نکرده است.

خان که از خانه‌اش با خبرنگاران صبحت می‌کرد گفت که برای دستگیری افراد مرتبط با حملات به تاسیسات نظامی با پولیس همکاری خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG