لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: طالبان آتش‌بس را ادامه دهند؛ صالح: طالب و داعش یکی است


محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در واکنش به انفجار در صحن مسجد وزیر محمد اکبر خان از طالبان خواست که به آتش‌بس ادامه دهند.

در این انفجار که ناوقت دیروز به وقوع پیوست دو نفر به شمول محمد ایاز نیازی، امام این مسجد جان باخته و دو تن از نمازگزاران زخمی شده اند.

آقای غنی روز چهارشنبه سوم جون (۱۴ جوزا) هنگام احترام به پیکر آقای ایازی در شفاخانۀ چهارصد بستر این حمله را یک عمل تروریستی خوانده و آن را محکوم کرد.

رییس جمهور غنی همچنان گفت که تاکید اساسی حکومت افغانستان روی صلح و دورکردن خشونت به صورت بنیادی در این کشور است.

او خطاب به طالبان گفت: "آتش‌بس را که در زمان عید سعید فطر که موجب خشنودی مردم شد، ادامه داده و خود را از حرکات افراطی جدا سازید، تا به زودی مذاکرات صلح آغاز گردد."

رییس جمهور افغانستان همچنان از عالمان دین در این کشور خواسته است که در یک صف واحد برای تامین صلح و ثبات در این کشور کار کنند.

در این حال، امرالله صالح، معاون ریاست جمهوری افغانستان انفجار در مسجد وزیر محمد اکبر خان را نکوهش کرده و افزوده است که طالبان نمی‌توانند با نوشتن دو جمله خود را از این "جنایت و ترور" تبریه کنند.

آقای صالح همچنان گفته است که طالبان "مخترع و آغازگر" حملات بر مساجد و قتل عالمان دین در این کشور اند.

او افزوده است: "با آن که محال است، در این عمل طالبان دست نداشته که دارد با آن هم ترویج‌دهنده روش خوارج در کشور طالبان اند. تفاوت فکری و تفاوت در روش‌های عملیاتی میان طالبان و داعش اصلاً قابل دید نیست و در واقع یکی است".

در این حال، شارژدافیر ایالات متحده امریکا در کابل ضمن محکوم کردن این حمله به بازماندگان قربانیان آن تسلیت گفته است.

راس ویلسن در صفحۀ تویترش نگاشته است که "عبادت‌گاه‌ها پناهگاه عبادت و محبت استند نه برای خشونت و کشتار".

این در حالی است که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان با نشر پیامی در تویتر این حمله را محکوم کرده و آن را "جنایت بزرگ" خوانده است.

مسوولیت این انفجار را تا اکنون گروه دیگری نیز نپذیرفته است.

اما در گذشته گروه داعش و طالبان حملات مشابه را بر مساجد در افغانستان انجام داده اند که در بیشتر موارد، مساجد و اماکن عبادی شیعیان هدف قرار گرفته است.

XS
SM
MD
LG