لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان: ایران در پی کاهش تنش‌ها با امریکا است


وزیر خارجۀ پاکستان پس از ملاقات با حسن روحانی، رییس جمهور ایران گفت که تهران بیش از این خواهان جنگ و خونریزی نیست.

شاه محمود قریشی که در جریان یک هفتۀ گذشته به ایران و واشنگتن سفر هایی داشت، شام دیروز۱۷ جنوری (۲۷ جدی) با مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحده ملاقات کرد.

آقای قریشی نگفت که آیا میان واشنگتن و تهران پیام رسانی می‌کرد، اما افزود که او پس از ملاقات با مقامات ایرانی پی برد که این کشور در پی شدت بخشیدن تنش ها نیست.

وزیر خارجۀ پاکستان در واشنگتن به خبرنگاران گفت: " آن‌ها جنگ نمی‌خواهند، آن‌ها خونریزی بیشتر نمی‌خواهند."

ایالات متحده به تاریخ سوم جنوری، قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب ایران را در یک حمله هوایی در عراق کشت.

ایران در مقابل، دوپایگاه عراقی را هدف میزاییل های بالستیکی قرار داد که نیروهای امریکایی در آن مستقر اند.

آقای قریشی که کشورش روابط نزدیک با عربستان سعودی دارد، گفت که رهبران ایران برای کاهش تنش ها با همسایه های عرب خویش نیز تمایل نشان داده و گفته اند که آمادۀ "تعامل در هر سطح و هر قالب" اند.

مقامات امریکایی ایران را در حمله ماه سپتمبر بر تاسیسات نفت عربستان سعودی مقصر خواندند و دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده که روابط نزدیک با عربستان دارد، در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای با ایران بیرون شده و تعزیرات اقتصادی بیشتری را بر این کشور وضع کرد.

پس از حمله ایران بر نیروهای امریکایی در پایگاه های عراق، واشنگتن بر هشت مقام نزدیک به آیت الله علی خامنه‌ای و ۱۷ شرکت ایرانی تعزیرات بیشتر وضع کرد.

واشنگتن در تازه ترین اقدام، روز گذشته جنرال حسن شاهوارپور، یکی از فرماندهان سپاه پاسداران را به دلیل سرکوب کردن اعتراضات ماه نومبر سال گذشته در شهر جنوبی ماهشهر، شامل فهرست سیاه کرده است.

براین هوک، نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور ایران گفت: " او (شاهوارپور) مسوول نظارت کشتاردسته جمعی ۱۴۸ ایرانی بی‌چاره در منطقه ماهشهر بود."

XS
SM
MD
LG