لینک های دسترسی

Breaking News

اتحادیه اروپا: اقتدار طالبان به زور در افغانستان مساوی به انزوا است


اتحادیه اروپا می‌گوید که توافقنامۀ قابل پذیرش افغان‌ها که از ورای مذاکره و تفاهم حاصل شده باشد، به معنای تداوم حمایت این اتحادیه از افغانستان است.

انریکه مورا، معاون اتحادیه اروپا گفته است که با تیم‌های مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان در قطر دیدار کرده و موضع اتحادیه اروپا را برای آنان واضح بیان کرده است.

آقای مورا در یک پیام تویتر ضمن تاکید بر احترام گذاشتنن به حقوق بشری مردم افغانستان نگاشته است: "گرفتن قدرت با زور مساوی به عدم شناسایی، انزوا و ادامۀ درگیری در افغانستان است."

از سویی هم، راس ویلسن شارژدافیر سفارت امریکا در کابل، بار دیگر بر برقراری آتش‌بس تاکید می‌کند. آقای ویلسن، روز پنجشنبه پنجم اگست (۱۴ اسد) در تویترش نگاشته است: "تعداد زیادی از مردم بی‌گناه افغان کشته شده اند، تعداد زیادی از فعالان فداکار، خبرنگاران، رهبران مذهبی و مقامات دولتی کشته شده اند. کشور هم‌اکنون به آتش‌بس نیاز دارد."

زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان نیز پیش از این گفته است که هیچ جناح درگیر جنگ در افغانستان نمی‌تواند از طریق نظامی پیروز شود.

همچنان آقای خلیلزاد در مصاحبۀ ویژه با صدای امریکا گفته است که اگر طالبان بخواهند با زور و توسل به جنگ قدرت را در افغانستان در دست گیرند، از سوی جامعۀ بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده و در آن صورت افغانستان یک "دولت مطرود" خواهد داشت.

در همین حال، وزارت خارجۀ افغانستان از اعلامیۀ روز گذشتۀ سازمان همکاری اسلامی استقبال کرده است. این سازمان روز گذشته با نکوهش حملات بر غیرنظامیان افغان، از افزایش خشونت‌ها و تلفات غیرنظامیان ناشی از حملات طالبان نگرانی کرده بود.

همچنان این سازمان خواهان آتش‌بس فوری در افغانستان شده است.

وزارت خارجۀ افغانستان امروز پنجشنبه با نشر اعلامیه‌ای خواهان نقش "فعال‌تر و موثرتر سازمان همکاری اسلامی" برای جلب حمایت کشورها و نهادهای معتبر اسلامی برای ختم جنگ در افغانستان و مسوول قراردادن طالبان در برابر "جنایات بشری" شده است.

XS
SM
MD
LG