لینک های دسترسی

Breaking News

سفیر آلمان به زودی به افغانستان می‌رود


آلمان گفته‌ است که طی هفته‌های آینده، مارکوس پوتزل، سفیر خود را دوباره به افغانستان می‌فرستد و بحث در مورد چگونگی آغاز فعالیت دیپلماتیک برلین با کابل و گفتگو با مقامات طالبان در دستور کار سفیر آلمان خواهد بود.

پس از اعلام اتحادیه اروپا مبنی بر حضور محدود در افغانستان، آلمان اولین کشوری است که از فرستادن سفیرش به کابل خبر می‌دهد.

رسانه‌های آلمانی گزارش داده اند که قرار است آقای پوتزل طی هفته‌های آینده جهت گفتگو با طالبان و بررسی از سرگیری فعالیت دیپلماتیک این کشور به افغانستان برگردد.

رضا قاسمی، کارشناس امور صلح و روابط بین‌الملل می‌گوید که آلمان موضع نرم‌تری در قبال تعامل با طالبان در پیش گرفته است، اما به گفتۀ وی برلین بدون هماهنگی با واشنگتن کاری را انجام نخواهد داد.

به گفتۀ آقای قاسمی، موج مهاجرت که مقصد نهایی آن اروپا به ویژه آلمان است، قاچاق مواد مخدر، تروریزم و فاجعۀ بشری، تنش‌های منطقوی، قوی‌شدن داعش در افغانستان، نگرانی‌های برلین در قبال اوضاع پیش آمده در افغانستان است.

آقای قاسمی با اشاره بر اینکه آلمان در اتحادیه اروپا کشور قدرتمند اقتصادی محسوب می‌شود، افزود" آلمان شاید گزینه مناسب و متعادل برای کشورهای غرب، پیشرفته و دخیل در افغانستان باشد که با اعتباری که در افغانستان نزد طالبان، پاکستان و کشورهای منطقه دارد بتواند در حل منازعات منطقه‌ای و درونی افغانستان نقش بارزتر و موثرتری را بازی کند. "

آلمان به تازگی، افزون بر تعهدات قبلی اش برای مردم افغانستان، تعهد کرده است که مساعدت ۶۰۰ میلیون یورو را برای افغان‌های نیازمند به کمک‌های بشردوستانه فراهم خواهد کرد.

طارق فرهادی، مشاور پیشین ریاست جمهوری افغانستان با اشاره به این تعهد بشری آلمان می‌گوید که برای رساندن کمک‌های بشری نیاز است تا هماهنگی با حکومت افغانستان از طریق دفاتر ملل متحد و سازمان‌های غیر دولتی صورت گیرد.

آقای فرهادی به صدای امریکا گفت:"برای این‏ [رساندن کمک‌های بشردوستانه] ارتباط با حکومت افغانستان ضروری است و مارکوس پوتزل به همین دلیل سفر می‌کند، هرچند هنوز از شناسایی رسمی طالبان خبری نیست."

امین صداقت، تحلیلگر سیاسی به این نظر است که انفجارهای خونین اخیر در چند ولایت افغانستان، اتحادیه اروپا به ویژه آلمان را از رشد تروریزم به ویژه قوی شدن داعش نگران ساخته است.

آقای صداقت می‌گوید که آلمان می‌خواهد آهسته آهسته از طریق تعامل با طالبان، روابط خود را عادی بسازد تا از فاجعۀ بزرگ تروریزم چون داعش جلوگیری شود. به گفتۀ این تحلیلگر سیاسی، اتحادیه اروپا بین گزینه‌های بد و بدتر باید یکی را برگزیند.

آقای صداقت گفت:" با اینکه طالبان یک نیروی بد است اما داعش بدتر است، طالبان خشونتگرا است اما داعش خشونتگراتر استند. طالبان یک نیروی ایدیولژیک است اما داعش ایدیولوژیک‌تر است و حرکت‌های آنها جهانی است. نیروهای آنان [داعش] از جوانان اروپا است. طالبان نیروی درونی و بومی است، تقریباً در درون افغانستان خلاصه می‌شود و طالبان تصمیم به صدور انقلاب ندارند و تصمیم به حکومت جهانی ندارند."

همچنان آقای صداقت می‌افزاید که آلمانی‌ها از دیر زمانی روابط آشکار و پنهانی با طالبان داشته و اکنون می‌خواهد که این روابط را علنی‌تر کند.

با همۀ اینها، کارشناسان به این عقیده اند که هنوز شناخت رسمی طالبان از سوی اتحادیه اروپا در دستور کار قرار ندارد و برای این کار زود است.

با این حال اتحادیهٔ اروپا اعلام کرده است که کشورهای عضو این اتحادیه به حضور محدود در کابل توافق کرده اند تا از مردم این کشور حمایت کنند و از گذار مصوون افغان‌های که با خطر مواجه اند،‌ مطمین شوند.

XS
SM
MD
LG