لینک های دسترسی

Breaking News

قریشی: پاکستان به تسهیل روند صلح افغانستان ادامه می‌دهد


شاه محمود قریشی، وزیر خارجۀ پاکستان گفته است که کشورش به ایفای نقش برای تسهیل روند صلح افغانستان ادامه می‌دهد و به گفتۀ وی مقام‌های پاکستانی با تمام طرف‌های ذیدخل برای تامین صلح و ثبات در افغانستان در تعامل اند.

آقای قریشی روز چهارشنبه ۱۱ اگست (۲۰ اسد) با اشاره به مذاکرات جاری میان هیات جمهوری اسلامی افغانستان و نمایندگان طالبان در شهر دوحه، پایتخت قطر گفت: "همین اکنون که با شما صحبت می‌کنم، نمایندۀ ما در دوحه حضور دارد...ما سود شخصی داریم تا افغانستان امن و صلح آمیز باشد و هرآنچه را ممکن بوده است برای تسهیل اینکار انجام داده و به آن ادامه خواهیم داد."

آقای قریشی در یک کنفرانس خبری با همتای عراقی‌اش در اسلام آباد گفت که عراق نیز آرزومند است که پاکستان در همکاری و هماهنگی با دیگر شرکا "نقش مهمی" برای دست یافتن به توافق صلح در افغانستان بازی کند.

فواد حسین، وزیر خارجۀ عراق نیز با تاکید بر حل فوری معضل افغانستان گفت: "چند دهه جنگ در افغانستان تمام منطقه و برای مدتی جهان را متاثر کرد. از اینرو آروزمندیم تا شاهد باشیم که پاکستان این نقش مهم را با دیگر شرکا در منطقه و در سطح جهان بازی کند تا آنان [افغان‌ها] به توافقی دست یابند."

شاه محمود قریشی گفت که در نهایت این خود افغان‌ها اند که تصمیم می‌گیرند که چگونه آینده‌ای را برای کشورشان می‌خواهند. او گفت که نباید پاکستان مسوول عملکردهای طالبان در افغانستان پنداشته شوند.

اما مقام‌های افغان همواره گفته اند که طالبان آلۀ دست پاکستان بوده و برای موفقیت روند صلح افغانستان باید بر پاکستان فشار وارد شود.

انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده نیز هفتۀ گذشته در مصاحبه با روزنامه "تایمز آف اندیا" نفوذ پاکستان بر طالبان را تایید کرد و گفت که پاکستان باید از این نفوذ در جهت مانع شدن طالبان از گرفتن قدرت از راه زور استفاده کند.

XS
SM
MD
LG