لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان مرز چمن را به روی افغان‌ها بازگشایی می‌کند


پس از گلوله باری یک مهاجم مسلح که منجر به کشته شدن یک مرزبان پاکستانی و انسداد مرز چمن میان افغانستان و پاکستان شد، مقام‌های پاکستانی گفته اند که این مرز سر از روز دوشنبه ۲۱ نومبر (۳۰ عقرب) به روی کاروان‌های تجارتی و مسافران افغان بازگشایی خواهد شد.

در گلوله باری تاریخ ۱۳ نومبر بر مرزبانان پاکستانی،یک نظامی پاکستانی کشته و دو نظامی دیگر آن کشور زخمی شدند.

عبدالحمید ظاهری، معاون کمیشنری شهرک چمن که هم مرز با ولسوالی سپین بولدک ولایت قندهار است، روز یکشنبه ۲۰ نومبر اعلام کرد که پاکستان پس از گرفتن "اطمینان قاطع" از طالبان، به بازگشایی مرز چمن توافق کرده است.

گروه طالبان ادعاهایی را رد کرده است که گویا مهاجم یکی از مرزبانان طالبان بوده است. این گروه گفته است که مظنون این گلوله‌باری بازداشت شده است.

ویدیوی ثبت شده توسط یک کمرۀ امنیتی که اندکی پس از حمله با صدای امریکا شریک ساخته شد، نشان می‌دهد که فرد مهاجم از میان چندین محافظ سرحدی طالبان تفنگ‌اش را بیرون کشیده و پس از گلوله باری به سمت نیروهای پاکستانی در نزدیکی دروازۀ مرزی، دوباره به سمت افغانستان فرار می‌کند.

سپس یک فرد مسلح دیگر اندکی بعد چندین گلوله به سمت این کمرۀ امنیتی پرتاب می‌کند تا اینکه کمره تخریب می‌شود.

گذرگاه‌های مرزی چمن و تورخم، عمده‌ترین مسیرهای تجارتی و ترانزیتی میان افغانستان و پاکستان است. هرچند چندین گذرگاه کوچک دیگر مرزی در امتداد مرز حدود ۲۶۰۰ کیلومتری میان دو کشور وجود دارد.

انسداد مرز چمن در یک هفتۀ گذشته سبب شده است که صدها لاری حامل کالاهای تجارتی در دو سوی مرز گیر بمانند.

اتاق تجارت و صنایع ولایت قندهار از ادامۀ بسته‌ماندن گذرگاه سپین بولدک – چمن انتقاد کرده و گفته است که با مسدود شدن این گذرگاه، تاجران افغان میلیون‌ها افغانی زیان دیده اند.

XS
SM
MD
LG