لینک های دسترسی

Breaking News

پنج سرباز پاکستانی 'در حملۀ تحریک طالبان پاکستان' کشته شدند


نیروهای پاکستانی حین گزمه در بازار میرانشاه در وزیرستان شمالی ماه جولای ۲۰۱۴
نیروهای پاکستانی حین گزمه در بازار میرانشاه در وزیرستان شمالی ماه جولای ۲۰۱۴

مقامات پاکستانی می‌گویند که در حمله شب جمعه در وزیرستان شمالی بر یک کاروان نیروهای سرحدی آن کشور، پنج نظامی جان باختند.

اردوی پاکستان در بیانیه‌ای روز شنبه دوم اکتوبر (۱۰ میزان) گفته است که این حمله در نزدیکی مرز با افغانستان در وزیرستان شمالی صورت گرفته و عملیات تصفیوی به خاطر از بین بردن دهشت افگنان ادامه دارد.

بر اساس گزارش‌ها مسوولیت این حمله را تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) به عهده گرفته است.

تحریک طالبان پاکستان مجموعه‌ای از چندین گروه تندرو می‌باشد که از چندین سال به این‌سو برضد نیروهای مسلح پاکستان می‌جنگد و مقام‌های پاکستانی گفته اند که در سال‌های اخیر هزاران نظامی پاکستانی و غیرنظامیان از سوی این گروه کشته شده اند.

اردوی پاکستان بر مراکز طالبان پاکستانی در نزدیکی مرز با افغانستان چندین عملیات بزرگ انجام داده، هزاران جنگجوی طالبان پاکستانی را کشته و توانایی راه‌اندازی عملیات نظامی آنان را تضعیف کرده است.

اما در هفته‌های اخیر، طالبان پاکستانی باردیگر در مناطق شمال غرب و جنوب غرب آن کشور به حملات خود شدت بخشیده و ده‌ها تن از نظامیان پاکستانی را کشته اند.

مذاكرات صلح

حمله روز جمعه یک روز پس از آن صورت گرفت که عمران خان، صدراعظم پاکستان در مصاحبۀ با تلویزیون تی‌آرتی ترکیه گفت که با برخی از گروه‌های طالبان پاکستانی مذاکرات جریان دارد و برخی از دسته‌های این گروه مایل به مصالحه با حکومت پاکستان اند.

صدر اعظم پاکستان گفت که "این مرحله آشتی و سازش" است و به گفتۀ وی افراد این گروه که اسلحۀ شان را به زمین می‌گذارند مورد "عفو" قرار خواهند گرفت.

بر اساس گزارش صدای امریکا - دیوه، تحریک طالبان پاکستان این اظهارات آقای خان را رد کرده است و گفته است که موقف این گروه در مقابل حکومت پاکستان واضح است.

ایالات متحده و سازمان ملل متحد، تحریک طالبان پاکستان را یک گروه دهشت افگن می‌داند.

این گروه قانون اساسی پاکستان را غیر اسلامی خوانده و خواستار انفاذ شریعت در آن کشور می‌باشد. طالبان پاکستان همچنان می‌خواهند که جنگجویان شان که در جریان جنگ از سوی نیروهای پاکستانی گرفتار شده اند، آزاد شوند.

XS
SM
MD
LG