لینک های دسترسی

Breaking News

دست‌کم ۵۷ نفر در درگیری‌های تازهٔ مسجد الاقصی زخمی شدند


پس از خشونت‌های گسترده در چند روز گذشته، امروز ۲۲ اپریل (دوم ثور) نیز در جریان چند رویداد مختلف در داخل و بیرون از مسجد الاقصی در شهر بیت‌المقدس ۵۷ فلسطینی زخمی شدند.

پولیس اسراییل می‌گوید که پس از آن مجبور به مداخله شدند که صدها فلسطینی سنگ و پتاقی به سوی زایرین یهودی پرتاب کرده و به سمت "دیوار غربی" که مقدس‌ترین عبادت‌گاه یهودیان پنداشته می شود،‌ نزدیک شدند.

به گفتهٔ پولیس اسراییل یک پولیس زن در اثر پرتاب سنگ زخمی شده و یک درخت در اثر پرتاب پتاقی آتش گرفت.

خبرگزاری رویترز از قول شاهدان گزارش داده است که نیروهای اسراییلی پس از نماز صبح وارد محوطهٔ مسجد شده و گلوله‌های رابری و نارنجک‌های صوتی را علیه فلسطینی‌ها استعمال کردند. شاهدان گفتند که برخی از فلسطینی‌ها به سمت یهودیان سنگ پرتاپ می‌کردند.

مدیر مسجد گفت که نیروهای اسراییلی همچنین از درون (طیاره بی سرنشین) برای استعمال گاز اشک‌آور استفاده کردند.

در همین حال، اردوی اسراییل گفته است که دو میزایل از نوار غزه به جانب اسراییل پرتاب شد که یکی آن به اسراییل نرسیده و دومی آن تلفاتی در پی نداشته است. هیچ گروهی فلسطینی مسوولیت این راکت‌پراگنی را به دوش نگرفته است.

امسال ماه مبارک رمضان، عید ''پسح یهودیان" یا عید آزادی قوم یهود از بردگی و عید پاک مسیحیان همزمان با یکدیگر مصادف شده اند.

افزایش خشونت‌ها در بیت‌المقدس نگرانی از بازگشت به یک درگیری گسترده‌تر مانند جنگ سال گذشته بین اسراییل و اسلام‌گرایان حماس حاکم بر غزه، را افزایش داده است.

مشیر المصری، از مقامات حماس در یک تظاهرات در شمال غزه گفت که جنگجویان حماس "انگشت در ماشهٔ تفنگ دارند و ما با تمام توان از مسجد الاقصی دفاع خواهیم کرد".

فلسطینی‌ها اسراییل را متهم می‌کنند که عبادت مسلمانان را در الاقصی محدود می‌کند، در حالی که این محدویت برای یهودیان در نظر گرفته نمی‌شود، اما اسراییل این ادعا را رد می کند.

یهودان اجازه دارند از حرم قدسی شریف دیدن کنند، اما نمی‌توانند در آن به عبادت بپردازند. مسلمانان و یهودان، هر دو، این ساحه را مقدس می‌شمارند.

یک مقام اسراییلی گفت که اسراییل مانند سال‌های گذشته بازدید یهودیان از این مکان مقدس را در روزهای پایانی ماه رمضان سر از روز جمعه متوقف می‌کند.

در درگیری‌های اخیر بین نیروهای اسراییلی و فلسطینی‌ها در مسجد الاقصی تا کنون بیش از ۲۳۰ نفر زخمی شده اند.

XS
SM
MD
LG