لینک های دسترسی

Breaking News

شورای مصالحه: امریکا در افغانستان دوباره رویکرد نظامی اتخاذ نخواهد کرد


معاون شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان می‌گوید که حکومت جو بایدن با حکومت دونالد ترمپ تفاوت‌هایی خواهد داشت، اما در مسله افغانستان دوباره به رویکرد نظامی روی نخواهد آورد.

اسدالله سعادتی در سخنرانی در مراسم افتتاحیه "جریان موج اعتدال و هم‌سویی" گفت که ایالات متحده پس از سال ۲۰۰۱ میلادی برای رسیدن به هدف‌اش در افغانستان از شیوه‌های مختلف استفاده کرده و هدف اساسی این است که افغانستان بار دیگر به نقطۀ بحران منطقوی و بین‌المللی مبدل نشود.

آقای سعادتی گفت: "در این راستا ما توقع نداشته باشیم که امریکا پس می‌آید صفحۀ حل سیاسی را عوض می‌کند و برگشت می‌کند به صفحۀ حل نظامی و سرکوب مخالفین."

اما به گفتۀ آقای سعادتی ممکن است که ادارۀ جو بایدن برای رسیدن طرفین به یک راه حل سیاسی، از ابزار نظامی و فشار سیاسی بر طالبان و فشار سیاسی علیه دولتمردان افغانستان استفاده کند تا جوانب به پذیرش تامین صلح واقعی خود را آماده کنند.

همچنان معاون شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان تاکید کرد که عملکرد نهادمحور، توجه بیشتر به متحدین غربی و شکیبایی در مساله افغانستان مواردی اند که ادارۀ جو بایدن را از حکومت دونالد ترمپ متمایز می‌سازد.

اما او با اشاره به این تمایزها گفت: "ممکن است که یک سلسله تغییراتی را به دنبال بیاورد. اگرچه ما انتظار نداشته باشیم که ریلی که حرکت کرده در راستای راه حل سیاسی و صلح، این ریل از خط خارج نمی‌شود، پیش می‌رود، ولی ممکن است که تغییرات اندکی بیاید."

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که ادارۀ جو بایدن توافقنامۀ ایالات متحده با طالبان را بررسی خواهد کرد تا مشخص شود که آیا طالبان به تعهدات شان عمل کرده اند یا خیر.

در این نشست، رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان گفت که تفاهمنامه‌های نیابتی منجر به جنگ نیابتی می‌شود و طالبان از فرصت پیش‌آمده در جریان گفتگوهای صلح دوحه "عقبه‌های جنگی خود را قوی" کردند.

آقای نبیل گفت: "سربازگیری‌اش تقویه شد. مسایل مالی‌اش تقویه شد. ساحه مانور نظامی شان فراخ‌تر شد و از همه بدتر، مشروعیت سیاسی شان در منطقه و جهان بیشتر شد."

آقای نبیل، با اشاره به ضمایم توافقنامۀ ۲۹ فبروری دوحه که میان ایالات متحده و طالبان امضا شد، گفت که اکنون افغانستان پیامد آنها را می‌بیند و جمهوریت در یک وضعیت باخت قرار داد.

با این حال، محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در دیدار با جینز لنارشیچ کمیشنر اتحادیه اروپا برای مدیریت بحران و کمک‌های بشردوستانه دیروز گفت که از موضع ادارۀ جو بایدن در خصوص صلح افغانستان خوشبین است.

آقای غنی گفت که حرکت افغانستان به سوی پروسۀ صلح و مشارکت اساسی قابل پیش‌بینی مساله‌ای بنیادی است.

اما در حال حاضر گفتگوها میان هیات‌های مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان در دوحه متوقف است و هیات افغانستان طالبان را مقصر قلمداد کرده است.

XS
SM
MD
LG