لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد: طالبان در شکست داعش در ننگرهار نقش داشته اند


زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور مصالحه افغانستان می‌گوید که "طالبان نیز در شکست گروه داعش در شرق افغانستان نقش داشته اند."

آقای خلیلزاد که برای دیدار با مقام‌های افغان به کابل رسیده است، روز سه شنبه سوم دسمبر (۱۲ قوس) در یک تویت نوشته است که داعش در ننگرهار بسیاری از اراضی تحت کنترول خود را از دست داده است.

آقای خلیلزاد افزوده است: " کمپاین اخیر در ننگرهار یک مثال است. عملیات‌های موثر ایالات متحده-ایتلاف، نیروهای امنیتی افغان و همچنان طالبان، منجر شد که داعش - خراسان اراضی و جنگجویان را از دست بدهد و صدها نفر شان تسلیم شوند."

نمایندۀ ویژه ایالات متحده در مورد اینکه طالبان چه نقشی در شکست داعش داشته اند معلومات ارایه نکرده است.

با آنهم او گفته است که شاخه خراسان داعش در افغانستان هنوز محو نشده است.

این در حالی است که محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان به تاریخ ۲۸ عقرب در ولایت ننگرهار گفت که داعش در اثر هماهنگی نیروهای امنیتی و خیزش های مردمی سرکوب شده است و برای سرکوب کردن طالبان نیز زمینه مساعد خواهد شد.

ارگ در اعلامیۀ از آقای غنی نقل کرده که گفته است: "بالای نیروهای امنیتی و دفاعی و خیزش مردمی افتخار می کنیم که داعشیان را در ننگرهار شدیداً سرکوب کردند. برای آنان در راستای سرکوب طالبان و سایر گروه های تروریستی نیز امکانات و مهمات فراهم خواهد شد،"

ریاست جمهوری افغانستان همچنان گفته است که دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده در جریان سفر اش به افغانستان نیز شکست داعش در افغانستان را به رییس جمهور غنی مبارکبار گفته است.

با وجود آنکه حکومت افغانستان تا اکنون در مورد این اظهارات آقای خلیلزاد چیزی نگفته است، اما در گذشته گزارش های از درگیری ها میان گروه طالبان و داعش در شرق افغانستان به نشر رسیده است.

این در حالی است که مقام‌های افغان روز یک شنبه (۱۰ قوس) از پایان عملیات "نیروهای افغان و خارجی بر ضد داعش" در ننگرهار خبر دادند.

به گفته آنان این عملیات یک‌ونیم ماه پیش در دره مامند ولسوالی اچین ننگرهار این آغاز شده بود که در جریان این عملیات حدود ۱۰۰۰ جنگجوی داعش و خانواده‌های شان به نظامیان افغان تسلیم شدند.

XS
SM
MD
LG