لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد و عبدالله روی 'صلح و کاهش خشونت‌ها' صحبت کردند


ریاست اجراییه می‌گوید که تیم ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله، با زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور مصالحه افغانستان دربارۀ از سرگیری مذاکرات امریکا با طالبان و کاهش خشونت‌ها از سوی طالبان صحبت کرده است.

در این دیدار که روز گذشته ۴ دسمبر (۱۳ قوس) در قصر سپیدار برگزار شد، لیزا کورتس، مشاور رییس جمهور ترمپ در امور آسیای جنوبی و مرکزی، شماری از سران پیشین جهادی، رهبران احزاب سیاسی و سیاسیون افغان نیز حضور داشتند.

آقای عبدالله در یک توییت گفته است: "ما به اساس تلاش‌ها برای اولویت صلح، روی آغاز دوبارۀ مذاکرات میان امریکا و طالبان، شرایط و اقدامات کاهش خشونت‌ها، برداشتن گام‌های به موقع در این راستا و ایجاد یک تیم همه‌شمول برای مذاکرات بین‌الافغانی صحبت کردیم".

بر بنیاد معلومات ریاست اجراییه، آقای خلیلزاد در مورد سفر اخیرش به منطقه و خواست‌های دوجانب برای مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان، به اشتراک‌کنندگان معلومات داده است.

ریاست اجراییه افغانستان گفته است که در این دیدار بر آغاز بی‌درنگ مذاکرات میان افغان‌ها – به حیث یگانه راه رسیدن به صلح دایمی – نیز تاکیدشده است.

در اعلامیۀ این ریاست آمده است: "اشتراک‌کنندگان این نشست توافق نظر داشتند که صلح از اولویت‌های مردم افغانستان است و حکومت و مردم افغانستان از تلاش‌ها برای دست‌یافتن به صلح دایمی حمایت می‌کنند. آنان روی کاهش خشونت از طرف طالبان به عنوان پیش‌شرط آغاز مذاکرات با طالبان و دست‌یافتن به توافق صلح میان امریکا و طالبان تاکید کردند".

آقای خلیلزاد پیش از این دیدار، با محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان نیز دیدار و گفتگو کرده است.

بر بنیاد اعلامیه ارگ، در جریان این ملاقات رییس جمهور غنی گفته است که آتش‌بس و پرداختن به مشکل مخفیگاه‌های طالبان در بیرون از افغانستان، باید در پیشبرد روند صلح به "گونه جدی" مد نظر گرفته شود.

پس از توقف مذاکرات میان امریکا و نمایندگان طالبان در جولای سال روان میلادی در دوحه، تا اکنون گفتگوی رسمی میان دو جانب آغاز نشده است.

منابع نزدیک به طالبان می‌گویند که ممکن آقای خلیلزاد به تاریخ ۱۲ ماه جاری میلادی، در دوحه با طالبان گفتگوها را از سر گیرد؛ اما هنوز ایالات متحده و طالبان تاریخ آغاز دوبارۀ گفتگوها را اعلام نکرده اند.

پیش از سفر آقای خلیلزاد به کابل، وزارت خارجۀ امریکا با نشر اعلامیه‌ای گفت: "سفیر خلیلزاد به مذاکرات با طالبان دوباره خواهد پیوست تا اقداماتی را که به مذاکرات بین الافغانی و حل مسالمت آمیز جنگ منجر شده می‌تواند و مشخصاً کاهش خشونت را که منجر به آتش بس می‌شود، به بحث بگیرد."

XS
SM
MD
LG