لینک های دسترسی

Breaking News

پایان تبادل زندانیان و تاکید حکومت افغانستان بر آغاز فوری مذاکرات


شورای امنیت ملی افغانستان گفته است که به جز از آن شمار زندانیان طالبان که جامعۀ جهانی در مورد آنها ملاحظه دارد؛ تمام زندانیان طالبان و کماندوهای افغان رها شده اند.

این شورا امروز پنجشنبه سوم سپتمبر (۱۳ سنبله) گفته است که برای یافتن راه حل در مورد این زندانیان طالبان، تلاش‌های دپلماتیک جریان دارد.

شورای امنیت ملی افغانستان گفته است: "پروسۀ رهایی زندانیان پایان یافته و حالا باید گفتگوهای مستقیم صلح بی‌درنگ آغاز شود".

در همین حال برخی منابع گفته اند که هفت زندانی طالبان در قطر تحت نظارت قرار خواهند گرفت؛ اما حکومت تا اکنون در این مورد رسمی چیزی نگفته است.

از سوی دیگر، رییس هیات مذاکره کنندۀ حکومت افغانستان گفته است که مذاکرات به زودی آغاز می‌شود.

محمدمعصوم ستانکزی، امروز گفته است که فیصلۀ لویه جرگۀ مشورتی نقشۀ راه مذاکرات را مشخص کرد و هیات حکومت آن را به زودی آغاز می‌کند.

قرار بود که هیات مذاکره کننده حکومت عصر دیروز چهارشنبه به دوحه سفر کند؛ اما به دلایل نامعلومی این سفر به تعویق افتاد.

یک منبع از وزارت دولت در امور صلح به صدای امریکا گفت که به احتمال زیاد اعضای هیات مذاکره کننده حکومت پس از چاشت امروز پنجشنبه برای آغاز مذاکرات مستقیم با نمایندگان طالبان به قطر سفر کنند.

یکی از عوامل عمدۀ تاخیر در مذاکرات مستقیم میان نمایندگان دولت افغانستان و طالبان رهانشدن زندانیان دو طرف گفته شده است.

روز گذشته رییس جمهور محمد اشرف غنی در دیدار با اعضای این هیات گفته است که روند صلح به یک مرحلۀ حساس رسیده و این هیات به عنوان یک تیم واحد و منسجم از مردم و دولت افغانستان نمایندگی می‌کند.

رییس جمهور افغانستان به این هیات تاکید کرده است که قانون اساسی افغانستان به عنوان وثیقۀ ملی، حدود را مشخص کرده است.

XS
SM
MD
LG