لینک های دسترسی

Breaking News

تهدید ایران؛ کشتی طیاره‌بردار امریکایی در خلیج می‌ماند 


ایالات متحده تصمیم در مورد برگشت دادن یک کشتی طیاره بردار امریکایی را از آب‌های خلیج تغییر داده و گفته است که این کشتی در منطقه باقی می‌ماند.

وزارت دفاع ایالات متحده دلیل این تصمیم را "تهدیدات اخیر" ایران عنوان کرده است.

کرستوفر میلر، سرپرست وزارت دفاع امریکا به کشتی طیاره‌بردار USS Nimitz که از اواخر ماه نومبر به اینسو در آب‌های خلیج گزمه می‌کند هفتهٔ گذشته دستور داد تا پس از پایان ماموریت ۱۰ ماهه به امریکا برگردد.

نیویارک تایمز از مقامات امریکایی نقل کرده که گفته اند هدف از این اقدام، کاهش تنش‌ها با ایران و جلوگیری از تقابل با این کشور در روز های اخیر ریاست جمهوری دونالد ترمپ بود.

اما، آقای میلر با نشر اعلامیهٔ دیگری گفت که به دلیل تهدیدات رهبران ایران به دونالد ترمپ و سایر مقامات دولتی امریکا، به این کشتی دستور داده شده است تا در ساحهٔ عملیاتی قوماندانی مرکزی ایالات متحده در شرق میانه باقی بماند.

آقای میلر در مورد تهدیدات معلومات بیشتر ارایه نکرد، اما رییس قوه‌ قضاییه ایران به تاریخ اول جنوری (۱۲ جدی) هشدار داد که این کشور انتقام مرگ قاسم سلیمانی، قوماندان پیشین نیروهای قدس سپاه‌پاسداران را خواهد گرفت.

ابراهیم رییسی گفت که حتا دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده از "اجرای عدالت مصوون نیست."

مقام‌های ایرانی در مراسمی به مناسبت سالیاد کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هشدار داده بودند که انتقال مرگ سلیمانی را خواهند گرفت.

قاسم سلیمانی به تاریخ سوم ماه جنوری سال ۲۰۲۰ در یک حملهٔ هوایی ایالات متحده در نزدیکی بغداد کشته شد.

پیش از آن، قوماندانی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) اعلام کرد که دو طیارۀ بم‌افگن بی‌ـ‌۵۲ امریکایی از یک پایگاه نظامی در ایالت دکوتای شمالی امریکا به شرق میانه اعزام شد و پس از پرواز بر فراز خلیج فارس و منطقه به ایالات متحده برگشت.

دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده در واکنش به هشدارهای پیشین مقامات ایرانی گفته بود: "هر حملهٔ ایران علیه ایالات متحده، به هر گونه‌ای که باشد با حمله بر ایران منتج خواهد شد که اندازهٔ آن ۱۰۰۰ مرتبه بزرگتر خواهد بود."

تنش‌ها میان واشنگتن و تهران پس از بیرون شدن امریکا از توافقنامهٔ هسته‌ای و کشته شدن قاسم سلیمانی بالا گرفته است.

XS
SM
MD
LG