لینک های دسترسی

Breaking News

پنتاگون: امریکایی‌ها هنوز هم فرصت بیرون شدن از افغانستان را دارند


درحالیکه یک روز دیگر به خروج کامل نظامیان امریکایی از افغانستان باقی مانده، وزارت دفاع ایالات متحده گفته است که شهروندان امریکایی مقیم افغانستان هنوز هم فرصت دارند به میدان هوایی کابل و از آنجا به بیرون از افغانستان منتقل شوند.

با اینحال، جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده روز دوشنبه ۳۰ اگست (هشتم سنبله) در صحبت با خبرنگاران، تهدید حملات بیشتر بر میدان هوایی کابل را "حاد، واقعی و مشخص" توصیف کرد.

در چند روز گذشته گروه دولت اسلامی شاخۀ خراسان حملات انتحاری و راکتی را بر میدان هوایی کابل انجام داده اند. تنها در حملۀ انتحاری مهاجم داعش بر یکی از دروازه‌های ورودی میدان هوایی کابل بیش از ۱۶۰ شهروند افغانستان، به شمول زنان و کودکان و ۱۳ نظامی امریکایی کشته شدند و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند.

هانک تیلور، یک مقام ستردرستیز وزارت دفاع ایالات متحده نیز در این کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت که ایالات متحده به پایان ماموریت خود در افغانستان نزدیک می‌شود، اما گفت که به دلایل امنیتی جزییات بخش نهایی ماموریت تخلیه از افغانستان، محرم نگه داشته می‌شود.

مقام‌های ارشد حکومت ایالات متحده روز یک شنبه گفتند که هنوز هم حدود ۳۰۰ شهروند امریکا در افغانستان باقی‌مانده اند که باید تخلیه شوند. به گفتۀ انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده پیش از آغاز روند تخلیۀ نظامی از افغانستان کم و بیش ۶۰۰۰ شهروند امریکا در افغانستان حضور داشتند.

آقای بلینکن آخرین ساعات حضور امریکا در افغانستان را "خطرناک‌ترین زمان" عملیاتی خوانده است که به گفتۀ وی "از قبل فوق‌العاده خطرناک" بود.

با وجود آنکه تندروان داعش روز دوشنبه شش راکت را بر میدان هوایی کابل پرتاب کردند و به گفتۀ مقام‌های امریکایی، پنج راکت آن توسط سیستم دفاع راکتی امریکا در هوا خنثا شد، پروازهای نظامی امریکا از میدان هوایی بین‌المللی ادامه دارد.

قصر سفید صبح دوشنبه گفت که در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۱۲۰۰ نفر توسط ۲۶ پرواز طیاره های نظامی امریکا و دو پرواز متحدان این کشور از میدان هوایی کابل به بیرون از افغانستان منتقل شدند.

در همین حال، جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی قصر سفید گفته است که ایالات متحده قادر است تا حدود ۳۰۰ شهروند خود را که تا اکنون در افغانستان به سر می‌برند، تا فردا ۳۱ اگست از افغانستان بیرون کند.

آقای سولیوان گفت که کشورش در حال حاضر در نظر ندارد تا حضور دپلوماتیک خود را در افغانستان حفظ کند، اما افزود که واشنگتن زمینۀ ایجاد یک مسیر مصوون را برای هر شهروند و باشندۀ دایمی امریکا که خواستار خارج شدن از افغانستان باشد، فراهم خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG