لینک های دسترسی

Breaking News

داعش مسوولیت انفجار کابل را پذیرفت؛ بایدن گزینه‌های دشوار پیش‌رو دارد


حملات مرگبار روز پنجشنبه ۲۶ اگست (چهارم سنبله) در نزدیکی یکی از درهای ورودی میدان هوایی کابل که به گفتۀ مقام‌های نظامی امریکا منجر به کشته شدن ۱۲ و زخمی شدن ۱۵ نظامی امریکایی شد،جو بایدن، رییس جمهور امریکا را با گزینه‌های دشوار روبرو کرده است: ادامۀ ماموریت تخلیۀ نظامی تا مهلت نهایی ۳۱ اگست که توام با خطر مرگ است یا پایان دادن به این عملیات و پشت سرگذاشتن صدها امریکایی که در تلاش بیرون شدن از افغانستان اند.

خبرگزاری اعماق که همواره تبلیغات و فعالیت‌های مرتبط با داعش را بازتاب می‌دهد، در کانال تلگرام خود نگاشته است که حملۀ روز پنجشنبه در بیرون میدان هوایی کابل را یک مهاجم انتحاری داعش انجام داده است.

داعش ادعا کرده است که مهاجم انتحاری آن گروه "توانست خود را میان جمعیتی از ترجمان‌ها و همکاران اردوی امریکا در کمپ باران در نزدیکی میدان هوایی کابل برساند و واسکت انتحاری خود را منفجر کند که در اثر آن، به شمول جنگجویان طالبان، ۶۰ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ نفر زخمی شدند."

رویداد مرگبار کابل، برنامۀ کاری روز پنجشنبه آقای بایدن را برهم زد. قرار بود رییس جمهور بایدن امروز در قصر سفید از نفتالی بنیت، صدر اعظم اسراییل میزبانی کند، اما پس از انفجار کابل این ملاقات برای روز جمعه به تعویق افتاد. همچنان آقای بایدن کنفرانس ویدیویی خود را با والیان ایالت‌های امریکا در مورد اسکان مجدد پناهجویان تازه وارد افغان به امریکا لغو کرد.

وزارت خارجۀ ایالات متحده پس از چاشت چهارشنبه گزارش داد که تا آن دم ۴۵۰۰ شهروند امریکایی از افغانستان تخلیه شده و ۱۵۰۰ امریکایی دیگر هنوز در آن کشور باقی است.

شماری از متحدان ایالات متحده اعلام کردند که عملیات انتقال از افغانستان را متوقف می‌کنند تا کم از کم به ایالات متحده فرصت فراهم شود که بیش از ۵۰۰۰ نظامی خود را که برای عملیات انتقال در میدان هوایی کابل مستقر کرده است، تا روز سه شنبه آینده (۳۱ اگست) از افغانستان بیرون کند.

به گفتۀ مقام‌های افغان کم از کم ۶۰ غیرنظامی افغان به شمول زنان و کودکان در حملۀ انتحاری در نزدیکی در ورودی میدان هوایی کشته و بیش از ۱۴۳ نفر دیگر زخمی شده اند. این حمله در زمانی اتفاق افتاد که هزاران نفر در پشت درهای میدان هوایی کابل در تلاش برای بیرون شدن از افغانستان جمع شده و هرج و مرج و ازدحام شدیدی را ایجاد کرده بودند.

پیش از این شماری از کشورهای غربی به شمول ایالات متحده و بریتانیا از موجودیت تهدید امنیتی به شهروندان خود هشدار داده و به آنان سفارش کرده بودند که از آمدن به میدان هوایی کابل پرهیز کنند.

در همین حال، کیوین مک‌کارتی، رهبر اقلیت جمهوریخواه در مجلس نمایندگان ایالات متحده از ننسی پلوسی، رییس این مجلس خواسته است تا جلسۀ عمومی مجلس نمایندگان فرا بخواند و در مورد لایحه‌ای که تا زمان بیرون نشدن تمام شهروندان امریکا از افغانستان، نظامیان امریکایی از آن کشور بیرون نشوند، بحث کنند.

اما به نظر نمی‌رسد که خانم پلوسی مجلس را فرا بخواند، زیرا اکثر قانون‌گذاران دموکرات همسو با رییس جمهور بایدن خواستار خروج کامل نظامیان امریکایی از افغانستان تا ۳۱ اگست سال روان اند.

با اینحال، راس ویلسن، شارژدافیر سفارت ایالات متحده در کابل به شبکۀ خبری ای بی سی گفت که برای امریکایی‌های مقیم افغانستان که مایل به بیرون شدن از آن کشور اند، راه‌های مصوون وارد شدن به میدان هوایی کابل وجود دارد.

قصر سفید روز پنجشنبه ۲۶ اگست (چهارم سنبله) گزارش داد که در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۱۳۴۰۰ نفر از افغانستان به خارج از آن کشور منتقل شده اند. بر اساس آمار قصر سفید، از ۱۴ اگست تا کنون ۹۵۷۰۰ نفر و از پایان ماه جولای تاکنون ۱۰۱۳۰۰ نفر توسط نظامیان امریکایی و ناتو از افغانستان به بیرون از آن کشور منتقل شده اند.

XS
SM
MD
LG