لینک های دسترسی

Breaking News

پنتاگون: هیچ نظامی امریکا به خاطر حملۀ درون در کابل مجازات نمی‌شود


وزیر دفاع ایالات متحده روز دوشنبه ۱۳ دسمبر (۲۲ قوس) گفت که هیچ پرسونل نظامی امریکا که در حملهٔ طیارهٔ بدون‌‌سرنشین در کابل دخیل بودند،‌ مجازات نخواهد شد،‌ حملهٔ که در آن، ۱۰ غیر نظامی افغان "اشتباهاً" کشته شدند.

لوید آستن این تصمیم را به استناد سفارش دو فرمانده نظامی امریکا تصویب کرده است.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون در پاسخ به سوال صدای امریکا به خبرنگاران گفت: "وزیر [دفاع امریکا] خواستار اقدامات پاسخگویی بیشتر نیست."

مقام‌های وزارت دفاع امریکا قبلاً گفته بودند که حملهٔ که به تاریخ ۲۹ اگست در کابل صورت گرفت، یک "اشتباه غم‌انگیز" بود.

پس از این حملهٔ مرگبار که ۱۰ غیرنظامی به شمول هفت کودک در آن کشته شدند، بازرس عمومی قوای هوایی ایالات متحده تحقیقات مستقلی را در مورد این حمله راه‌اندازی کرد و سپس اعلام کرد که در این حمله هیچ قوانین جنگی نقض نشده است و حملهٔ متذکره ناشی از سو اداره یا سهل‌انگاری نبوده و هیچ اقدام انضباطی در پی‌نخواهد داشت.

این حملهٔ هوایی پس از آن به تاریخ ۲۹ اگست ۲۰۲۱ میلادی صورت گرفت که گروه داعش‌-خراسان مسوولیت حملهٔ ۲۶ اگست در میدان هوایی کابل را بر عهده گرفت که در آن، ۱۳ نظامی امریکایی و ۱۷۰ افغان کشته شدند.

نظامیان ایالات متحده قبل از اعتراف به حملهٔ که در آن غیرنظامیان کشته شدند، در وهلهٔ نخست گفته بودند که آنان به خاطر جلوگیری از یک حملهٔ دیگر توسط تندروان داعش، این حمله هوایی را راه‌اندازی کردند.

واکنش به تصمیم پنتاگون

استیف کوون، بنیان‌گذار و رییس یک موسسهٔ غیرحکومتی موسوم به تغذیه و آموزش بین المللی یا Nutrition and Education International مستقر در ایالات متحده، از تصمیم وزارت دفاع امریکا در این مورد انتقاد کرده و گفته است که چنین تصمیم "تکان‌دهنده" است.

تلویزیون خبری CNBC گزارش داده است که آقای کوون با نشر اعلامیه‌ای گفته است: "چگونه اردوی ما می‌تواند به اشتباه، جان با ارزش ۱۰ افغان را بگیرد و هیچ کس را به هیچ وجه پاسخگو نسازد.''

آقای کوون در این اعلامیه همچنین با اشاره به تصمیم پنتاگون گفته است که چنین تصمیم "چه پیامی برای اعضای خانوادهٔ که عزیزان خود را از دست داده اند و کارمندان من که یک همکار محبوب خود را از دست داده اند،‌ می رساند.؟"

زمری احمدی که قبلا برای این موسسه‌ غیرحکومتی در کابل ایفای وظیفه می‌کرد،‌ با نه عضو خانواده‌اش به شمول هفت کودک،‌در حملهٔ طیارۀ بدون‌سرنشین امریکا کشته شد.

پنتاگون به تاریخ ۲۴ میزان گفت که به خانواده‌های ۱۰ نفری که در حملهٔ ماه اگست طیارهٔ بی‌سرنشین در کابل کشته شدند،‌ غرامت می‌پردازد و سایر اعضای باقی‌ماندهٔ آقای احمدی را به ایالات متحده انتقال خواهد داد.

اما به گفتهٔ مقام‌های امریکایی تا حال مشخص نشده است که چه کسانی از اعضای خانوادهٔ آقای احمدی واجد شرایط پرداخت غرامت و انتقال به ایالات متحده استند.

XS
SM
MD
LG