لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان در کابل چهار نمایندگی توزیع پاسپورت ایجاد می‌کنند


در حالی که از ماه‌ها به این‌سو، روند توزیع پاسپورت در ولایات متوقف است و این روند در کابل با کندی به پیش می‌رود، طالبان می‌گویند که در چهار نقطۀ مختلف شهر کابل، نمایندگی‌های جدید توزیع پاسپورت ایجاد می‌کنند.

شیرشاه قریشی، معاون ریاست عمومی پاسپورت وزارت داخلۀ حکومت طالبان سه‌شنبه ۲۳ اگست (اول سنبله) به خبرنگاران گفت که این مراکز توزیع بر اساس دستور محمد حسن آخند، رییس الوزرای حکومت طالبان ایجاد می‌شود.

آقای قریشی افزود که با این اقدام، مشکلات متقاضیان پاسپورت در کابل حل خواهد شد. او همچنان گفت که در جریان یک سال از حاکمیت این گروه بر افغانستان، ریاست پاسپورت در کابل و ولایات ۷۱۴هزار و ۳۳۷ جلد پاسپورت به متقاضیان توزیع کرده است.

معاون ریاست پاسپورت اضافه کرد که در این مدت همچنان چهارهزار و ۱۷۱ویزه به اتباع خارجی تمدید شده است.

به گفتۀ وی، از این رهگذر، به مبلغ بیش از چهار میلیارد و ۵۵۰ میلیون افغانی عواید به خزانۀ حکومت طالبان جمع‌آوری شده است.

چاپ پاسپورت

همزمان با نشر گزارش‌ها در مورد کمبود کتابچۀ پاسپورت، اخیراً کابینۀ حکومت طالبان به رهبری محمد حسن آخند، رییس الوزرای این گروه طرح چاپ سه میلیون جلد پاسپورت را تصویب کرد.

ریاست عمومی پاسپورت وزارت داخلۀ حکومت طالبان به تاریخ ۲۵ می (چهارم جوزا) گفت که سه میلیون جلد کتابچۀ پاسپورت در لیتوانیا چاپ شده و به زودی به همکاری ملل متحد به کابل منتقل خواهد شد.

معاون این ریاست همچنان گفت که از وزارت مالیۀ حکومت این گروه خواسته اند که دو میلیون جلد پاسپورت دیگر را تدارک کند.

طالبان از شش ماه به این‌سو، به دلیل نبود کتابچۀ پاسپورت به افراد بالاتر از سن ۱۵ سال، پاسپورت ده ساله توزیع می‌کنند. این ریاست به تاریخ ۱۸ مارچ (۲۹ حمل) گفت که متقاضیانی که عمر شان کمتر از ۱۵ سال است، می‌توانند پاسپورت پنج‌‌ساله درخواست کنند.

طالبان از صدور پاسپوت‌ پنج ساله بیش از ۵۰۰۰ افغانی و از پاسپورت‌ ده ساله، ۱۰هزار افغانی پول می‌گیرند.

مشکلات متقاضیان

شاه آغا، یکی از متقاضیان پاسپورت به صدای امریکا گفت که از سه ماه به این‌سو منتظر پاسپورت خود و خانواده‌اش است و تا کنون موفق به پیش‌برد کارهای آن نشده است.

او افزود: "سه ماه پیش، فورم آنلاین اخذ پاسپورت را خانه‌پری کردم، تا هنوز نوبت ما نرسیده است. ریاست پاسپورت بسیار کند عمل می‌کند و مراجعین بسیار زیاد است که کارهای شان بی‌سرنوشت مانده... با این بیروبار شاید چند ماه دیگر منتظر بمانیم تا نوبت ما برسد."

ریاست پاسپورت به تاریخ ۱۴ مارچ توزیع پاسپورت را در تمام ولایات افغانستان به دلیل "پایان سال مالی و تصفیۀ حسابات مالی" متوقف کرد. هرچند قرار بود این روند در تمامی ولایات به تاریخ ۱۶ حمل دوباره آغاز شود، اما تا کنون طالبان از بازگشایی این دفاتر خودداری کرده اند.

ادامۀ این وضعیت متقاضیان پاسپورت در ولایات را با مشکلات بیشتر مواجه کرده است.

یک باشندۀ ولایت قندهار که از ذکر نامش در گزارش خودداری کرد، به صدای امریکا گفت: "چند ماه می‌شود که برای خود و دو فرزندم در قندهار فورم آنلاین را خانه‌پری کرده‌ام، اما تا هنوز هیچ حساب شان معلوم نیست. سفر از قندهار به کابل زمان و هزینه می‌خواهد، اگر توزیع پاسپورت در قندهار آغاز شود، مردم احساس راحتی می کنند."

طالبان تا کنون در این باره ابراز نظر نکرده اند، اما گفته می‌شود که توزیع پاسپورت در ولایات به دلیل نبود کتابچه متوقف است.

این مشکلات در روند توزیع پاسپورت سبب شده است که متقاضیان از راه‌های غیرقانونی به اخذ آن اقدام کنند. پیش از این عبدالحکیم حمدی، رییس ادارۀ پاسپورت وزارت داخلۀ حکومت طالبان از مردم خواسته بود که به دام جعل‌کاران نیفتند.

او همچنان گفته بود که برخی از افراد سودجو، با استفاده از فورم‌های جعلی، مهر و امضا، در بدل پول پاسپورت توزیع می‌کنند.

اما شیر شاه قریشی، معاون ریاست پاسپورت وزارت داخلۀ حکومت طالبان گفت که آنان اقدامات جدی را برای جلوگیری از این کار روی دست گرفته و در جریان یک سال گذشته، ۳۵۰ تن از افراد "فساد پیشه، کمیشن‌کار و استفاده‌جو" را دستگیر کرده اند.

XS
SM
MD
LG