لینک های دسترسی

Breaking News

کمبود کتابچۀ پاسپورت در افغانستان به زودی حل می‌شود – طالبان


ریاست عمومی پاسپورت وزارت داخلۀ حکومت طالبان می‌گوید که تلاش‌ها برای حل کمبود کتابچۀ پاسپورت در افغانستان جریان دارد و قرار است تا چند روز دیگر، ده‌ها‌هزار جلد پاسپورت در اختیار آنان قرار گیرد.

این ریاست روز چهارشنبه ۲۵ می (چهارم جوزا) گفته است که در حال حاضر، سه میلیون جلد کتابچۀ پاسپورت در لیتوانیا چاپ شده و تا دو هفتۀ دیگر به همکاری ملل متحد به کابل منتقل خواهد شد.

شفیع‌الله تسل، آمر مطبوعات ریاست عمومی پاسپورت به صدای امریکا گفت که این تعداد پاسپورت‌ توسط یک شرکت لیتوانیایی چاپ شده و به گفتۀ وی حکومت طالبان پول آن را به این شرکت تحویل داده است.

آقای تسل افزود که در حال حاضر بحث‌ها در مورد انتقال این پاسپورت‌ها جریان دارد و به گفتۀ وی در این مورد با یوناما صحبت شده است. او افزود که در زمینۀ انتقال این پاسپورت‌ها به افغانستان نباید "سیاسی" برخورد شود.

طالبان از یک ماه به این‌سو، به دلیل نبود کتابچۀ پاسپورت به افراد بالاتر از سن ۱۵ سال، پاسپورت ده ساله توزیع می‌کنند.

این ریاست به تاریخ ۱۸ مارچ (۲۹ حمل) گفت که متقاضیانی که عمر شان کمتر از ۱۵ سال است، می‌توانند پاسپورت پنج‌‌ساله درخواست کنند.

طالبان از صدور پاسپوت‌ پنج ساله بیش از ۵۰۰۰ افغانی و از پاسپورت‌ ده ساله، ۱۰هزار افغانی پول می‌گیرند. همچنین قیمت پاسپورت برای کودکان کمتر از چهارهزار افغانی در نظر گرفته شده است.

این در حالی است که از چندین هفته به این‌سو، توزیع پاسپورت در تمامی ولایات افغانستان متوقف شده و طالبان تنها روند توزیع آن را در کابل ادامه داده اند.

ریاست عمومی پاسپورت وزارت داخلۀ طالبان می‌گوید که با انتقال کتابچه‌های پاسپورت‌ به کابل، روند توزیع پاسپورت در تمامی ولایات از سر گرفته خواهد شد.

دو روز پیش این ریاست گفته بود که اخیراً شماری از افراد کتابچه‌های جعلی پاسپورت را در "کشورهای همسایه" چاپ کرده و به گونۀ غیرقانونی و در بدل پول آنرا به مردم توزیع می‌کنند. به گفتۀ این ریاست، برخی از این "افراد سودجو" توسط نیروهای استخبارات طالبان بازداشت شده و تحقیقات از نزد آنان جریان دارد.

XS
SM
MD
LG