لینک های دسترسی

Breaking News

شانزدهمین واقعۀ مثبت پولیو در افغانستان ثبت شد


مقام‌های صحی افغانستان گفته اند که یک کودک پسر در ولسوالی نوزاد ولایت هلمند، اخیراً به بیماری پولیو یا فلج اطفال مبتلا شده است.

با این واقعۀ جدید، آمار کودکانی که در جریان سال روان میلادی به پولیو مبتلا شده اند، به ۱۶ تن رسید.

داکتر عبدالشکور نصرت، رئیس معافیت کتلوی حوزۀ جنوب به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که خانوادۀ این کودک در ساحۀ "انځر شالۍ" ولسوالی نوزاد هلمند که تحت کنترول مخالفان مسلح است، زندگی می‌کنند.

او افزود: "کودک مبتلا به پولیو چهار سال عمر دارد که تنها دوبار واکسین شده است. از یک سال گذشته به این طرف، طالبان مسلح در ولسوالی نوزاد ولایت هلمند فراراه واکسین پولیو موانعی ایجاد کرده اند".

از سویی هم، دفتر حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) گفت که تهدیدهای انتشار ویروس پولیو در محل زیاد است و قطرۀ واکسین باید به صورت منظم به کودکان داده شود.

سید کمال شاه، سخنگوی این دفتر گفت: "هر بار و در هر کمپاین، باید کودکان مورد هدف، واکسین پولیو شوند، حتی اگر این کودکان واکسین شده یا نشده باشند؛ چون ویروس پولیو در محیط هست و می‌تواند زندگی کودکان دیگر را با خطر مواجه سازد".

او افزود که ویروس پولیو زمانی متوقف می‌شود که عالمان دینی، بزرگان قومی و اعضای خانواده، در کمپاین تطبیق واکسین پولیو به صورت همه جانبه کمک کنند.

از آغاز سال روان میلادی، هشت واقعۀ مثبت پولیو در کندهار، سه واقعه در کنر، دو مورد در ننگرهار، دو واقعه مثبت در هلمند و یکی هم در ارزگان ثبت شده است.

XS
SM
MD
LG