لینک های دسترسی

Breaking News

متخصصین صحی بر تطبیق کمپاین خانه به خانۀ واکسین پولیو در افغانستان تاکید کردند


جریان کمپاین واکسیناسیون پولیو، فبروری ۲۰۲۲
جریان کمپاین واکسیناسیون پولیو، فبروری ۲۰۲۲

مسوولان صحی در کابل می‌گویند که کمپاین خانه به خانۀ پولیو در مقایسه با کمپاین مسجد به مسجد بهتر بوده و در آن شمار بیشتر کودکان واکسین می‌شوند.

به گفتۀ آنها، کابل از پر‌ جمعیت‌ترین شهر‌های افغانستان به شمار می‌رود و یگانه راه رسانیدن واکسین پولیو به شماری زیادی از کودکان زیر سن پنج سال تطبیق کمپاین خانه به خانه است.

داکتر عظیم نیازی، متخصص امراض داخله اطفال در کابل نیز کمپاین خانه به خانه را سودمند دانسته و تاکید کرد که در این نوع کمپاین میزان کودکان بازمانده از واکسین به‌گونۀ قابل ملاحظه کاهش می‌یابد.

آقای نیازی به صدای امریکا گفت: "این یک روش بسیار خوب و آسان برای تطبیق واکسین پولیو است، چون واکسیناتوران پشت درب خانه‌های مردم می‌روند و تعداد بیشتر کودکان را واکسین می‌کنند."

به گفتۀ او با ادامهٔ کمپاین‌های خانه به خانۀ واکسین پولیو این بیماری به زودی از افغانستان ریشه‌کن خواهد شد.

نیک ولی شاه مومن، مسوول مرکز محو پولیوی حکومت طالبان می‌گوید که کمپاین‌های خانه به خانۀ واکسین پولیو با توجه به جغرافیا و عنعنات محلی راه اندازی می‌شود.

آقای مومن به صدای امریکا گفت: " مسوولان صحی قبل از آغاز هر کمپاین با مردم تماس می‌گیرند، سپس کمپاین مورد نظر را مطابق به رسوم و عنعنات آنان راه اندازی می‌کنند."

به باور وی، کمپاین‌های خانه به خانۀ واکسین پولیو در شهر‌های پر‌جمعیت بیشتر سودمند اند، اما کمپاین‌های مسجد به مسجد را نیز نمی‌توان عاری از مفاد دانست.

از سوی دیگر، باشندگان کابل نیز بر کمپاین‌های خانه به خانۀ واکسین پولیو تاکید ورزیده و می‌گویند که خانواده‌ها می‌توانند در این‌گونه کمپاین‌ها به راحتی کودکان شان را واکسین کنند.

حسنا هاشمی، یک تن از باشند‌گان شهر کابل به صدای امریکا گفت: "در کمپاین‌های خانه به خانۀ واکسین پولیو همیشه واکسیناتوران پولیو پشت خانهٔ ما می‌آیند و تمام کودکان زیر پنج سال را به وقت معین آن واکسین می‌کنند."

خانم هاشمی اضافه کرد: "ما از واکسیناتوران پولیو راضی هستیم و از تلاش‌های شبانه روزی آن‌ها قدردانی می‌کنیم."

قرار معلومات مسوولان صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای اطفال (یونیسف)، پس از رویکار آمدن طالبان، در برخی از ولایات افغانستان کمپاین‌های واکسین پولیو مسجد به مسجد تطبیق می‌شوند، اما مردم به این باور اند که این‌ نوع کمپاین‌ها به اندازۀ کمپاین‌های خانه به خانه سودمند نیست.

XS
SM
MD
LG