لینک های دسترسی

Breaking News

مقامات صحی افغان: تلاش‌ برای محو پولیو در افغانستان ادامه دارد


کمپاین تطبیق واکسین پولیو در افغانستان، هشتم نومبر ۲۰۲۱
کمپاین تطبیق واکسین پولیو در افغانستان، هشتم نومبر ۲۰۲۱

مسوولان بخش صحت در افغانستان می‌گویند که واقعات مثبت بیماری پولیو نسبت به سال‌های گذشته در این کشور کاهش یافته و تلاش‌ها برای ریشه‌کن ساختن آن ادامه دارد.

به گفتۀ مقامات وزارت صحت عامه، با وجود تلاش‌های گستردۀ آگاهی‌دهی در مورد بیماری پولیو، بدبختانه هنوز هم برخی از خانواده‌ها از تطبیق واکسین پولیو به کودکان شان خودداری می‌کنند.

نظر محمد، آمر معافیت کتلوی ریاست صحت عامۀ سمنگان می‌گوید که طی چند سال گذشته بنابر مشکلات مختلف شماری زیادی از کودکان واجد شرایط از واکسین پولیو باز مانده اند.

آقای نظر محمد به صدای امریکا گفت: "متاسفانه مشکلات امنیتی، اقتصادی و محلی چند سال گذشته در افغانستان سبب شده اند تا در شماری از مناطق کشور تمام کودکان واجد شرایط تحت پوشش واکسین پولیو قرار نگیرند."

به باور وی، این بیماری از کشور پاکستان به افغانستان سرایت نموده و عمدتاً کودکانی را که واکسین پولیو نگرفته اند، مبتلا می‌سازد.

کارشناسان مسایل خانواد‌گی معتقد اند که محو کامل بیماری پولیو مستلزم همکاری گسترده مردم و مبارزه مشترک است.

عالیه، کارشناس مسایل خانواد‌گی در ولایت سمنگان به صدای امریکا گفت: "اگر با مردم مشترکاً کار نماییم، به زودی می‌توان این بیماری را از کشور ریشه کن سازیم."

او علاوه نمود: "خانواده‌ها باید با توجه به معلوماتی که از طریق برنامه‌های آگاهی‌دهی دریافت می‌کنند، از صحت کودکان شان مراقبت کنند و آنان را به وقت معین واکسین کنند."

خانم عالیه اشاره نموده که متوقف ساختن ویروس پولیو یک کار خیلی ساده بوده و از طریق چکاندن دو قطره واکسین ضد پولیو در دهن کودکان امکان‌پذیر است.

از سوی دیگر، آن‌عده باشند‌گان ولایت سمنگان که از خطرات بیماری پولیو آگاهی دارند، آن را به عنوان یک بیماری مهلک دوره طفولیت می‌شناسند.

کترینا، باشنده ولایت سمنگان به صدای امریکا گفت: " پولیو یک بیماری شدیداً ساری، کشنده و معلول کننده بوده که عامل آن از طریق دهن وارد بدن شده و باعث فلج و مرگ کودک می‌شود."

در حالیکه واقعات مثبت پولیو در تمام کشور‌های جهان به صفر رسیده است، افغانستان و پاکستان تنها دو کشوری است که هنوز هم این آفت از کودکان شان قربانی می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG