لینک های دسترسی

Breaking News

روایت زند‌گی پر‌مشقت یک جوان مبتلا به پولیو در غزنی


آرشیف
آرشیف

شماری از جوانان که در دوره کودکی بنابر عدم تطبیق واکسین پولیو معلول شده اند، تا پایان حیات با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

در این میان یکی هم عبدالبصیر امیری، جوان ۲۲ ساله است که در شش ماهه‌گی به بیماری پولیو مبتلا شد و از بازی‌های دوران کودکی و ایام نوجوانی محروم ماند.

زمانی که عبدالبصیر امیری کودکی بیش نبود داکتران به خانواده اش گفته اند که وی دیگر هیچ وقت نمی‌تواند با پا‌های خود راه برود.

آقای امیری به صدای امریکا گفت: "زمانی که ده الی یازده سال داشتم درک کردم که نمی‌توانم با پا‌های خود راه بروم."

او افزود: "ویروس پولیو یگانه دلیل بدبختی زند‌گی ام بوده و خوشی‌های زند‌گی را از من گرفته است."

به گفتۀ وی زمانی که کودکان دیگر در کوچه‌ها مصروف بازی‌های طفلانه بودند، او در خانه با پا‌های بی‌حس خود سرگرم دل‌خوری بود.

عبدالبصیر امیری افزود: "روز‌ها برای رسیدن عید انتظار کشیده است، اما وقتی عید فرا می‌رسید با لباس‌های عیدانۀ خود در خانه می‌ماند و اشک می‌ریخت."

به گفتۀ وی، در ایام عید مردم لباس‌های نو می‌پوشیدند و با خوشحالی به خانه دوستان و اقارب خود می‌رفتند، اما او سه روز عید می‌گریست و لباس‌هایش را با اشک‌هایش تر می‌کرد.

عبدالبصیر مصروف کفش دوزی است و یگانه نان آور خانوادۀ خود می‌باشد. هرچند پولیو سبب شده است تا او از آموزش باز بماند، اما هنوز هم به ادامه تحصیل علاقه‌مندی فراوان دارد.

او به این باور است که اگر معلول نمی‌بود می‌توانست مانند سایر جوانان تحصیل کند و یک شغل بهتر و درآمد خوب‌تر داشته باشد، اما اکنون در غرفۀ کوچک خویش مصروف کفش دوزی است تا به خانوادۀ هفت‌نفری خود "نان حلال" پیدا کند.

او اکثر اوقات در زند‌گی اجتماعی با مشکلات روبرو بوده است و عدم همکاری مردم سبب می‌شود تا از معلولیت خود بیشتر رنج ببرد.

او علاوه کرد: "خانه ما در بلندی واقع است، وقتی نزدیک بلندی می‌رسم از مردم کمک می‌خواهم تا ویلچیرم را تیله کنند. وقتی می‌بینم که صرف ده درصد مردم حاضر اند مرا کمک کنند، خیلی مایوس و دلسرد می‌شوم."

سید مرتضی علی‌یار، کارمند ساحوی کمیتۀ سویدن برای افغانستان در شهر غزنی در پیوند به این موضوع به صدای امریکا گفت: "در سروی که چند سال قبل از جانب دفتر ما در ولایت غزنی انجام یافت، عبدالبصیر امیری در برنامۀ آموزش مهارت‌های حرفه‌ی در بخش کفش دوزی شامل گردید و پس از فرا گرفتن این حرفه اکنون به یگانه نان آور خانوادۀ خویش مبدل شده است."

آقای علی‌یار اشاره کرد، در برنامه‌های آموزشی ما اشخاص دارای معلولیت با توجه به نیازمندی‌ها و قابلیت‌های شان تحت پوشش قرار می‌گیرند و برای آنان خدمات لازم ارایه می‌شود.

او از تمام خانواده‌ها می‌خواهد تا کودکان خود را در برابر این بیماری مهلک واکسین کنند، تا از معلولیت و زند‌گی پر‌مشقت در امان باشند.

متخصصین صحت کودکان می‌گویند که اگر بیماری پولیو در جامعه جدی گرفته نشود و در برابر آن بی‌توجهی صورت گیرد، جوانانی دیگری نیز به سرنوشت عبدالبصیر امیری گرفتار خواهند شد.

XS
SM
MD
LG