لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش شمار کودکان محروم از واکسین پولیو در افغانستان


آرشیف
آرشیف

مسوولین برنامۀ محو پولیو نگرانی جدی خود را از افزایش کودکان محروم از واکسین پولیو ابراز کرده و می‎گویند که اگر اوضاع به همین منوال ادامه یابد، شاهد یک فاجعۀ بزرگی خواهیم بود.

آنان از طالبان مسلح می‌خواهند تا مخالفت با تطبیق کمپاین خانه به خانۀ واکسین پولیو را کنار گذاشته و اجازه بدهند تا تمام کودکان در ساحات زیر ادارۀ این گروه واکسین شوند.

گلا خان ایوب، مسوول ارتباطات برنامۀ محو پولیو به صدای امریکا گفت که بازماندن ۳.۵ میلیون طفل در هر کمپاین واکسین پولیو یک موضوع بسیار نگران کننده است که این رقم روی همرفته رو به افزایش افزایش است.

او هشدار داد که اگر والدین کودکان شان را جهت تطبیق واکسین به کلینیک انتقال ندهند، آمار فلج شدگان ناشی از پولیو در افغانستان در سال جاری به مراتب بیشتر از سال ۲۰۲۰ خواهد بود.

آقای ایوب گفت: "بسیار نگران هستیم، تقاضای ما از والدین این است که اطفال زیر سن پنج سال خود را حتا در شرایط دشوار هم واکسین کنند...از مخالفین مسلح هم می‌خواهیم تا بگذارند اطفال به شکل سالم رشد کرده و در آینده مصدر خدمت کشور شوند."

به گفتۀ آقای ایوب، اگر طالبان اجازۀ کمپاین‌های خانه به خانه را بدهند و ما بتوانیم به اهداف خود نایل آیم، پس دور از تصور نیست که افغانستان هم به جمع ممالک عاری از پولیو بپیوندد.

او گفت: "تیم های ما همیشه حاضر و آماده است تا در صورت اجازۀ کمپاین های خانه به خانه، فعالیت های خود را در مناطق نا‌امن از سر گیریم."

به گفتۀ مقام های صحت عامۀ افغانستان، در هر کمپاین پولیو هزاران کودک در حوزه جنوب، جنوب شرق، شمال شرق و برخی از نقاط دیگر افغانستان بنابر ممانعت مخالفین مسلح دولت از واکسین پولیو باز می‌مانند.

میرجان راسخ، مسوول مطبوعاتی برنامۀ محو پولیو نیز هشدار می‌دهد که در آن‌عده مناطقی که کمپاین‌های خانه به خانۀ پولیو صورت نگرفت است، امکان انتشار جدی ویروس وجود دارد.

آقای راسخ خانواده ها را ترغیب کرد تا کودکان شان را برای تطبیق واکسین به نزدیک‌ترین کلینیک ببرند. او گفت: "اگر واکسیناتوران به خانۀ شما نیامده اند، می‌توانید فرزندان خود را به نزدیک ترین مرکز صحی یا کلینیک ببرید و آنان را با تطبیق دو قطره واکسین از مرض لاعلاج پولیو نجات دهید."

در سه سال اخیر، آمار کودکان مصاب به مرض پولیو در حال افزایش بوده و موارد مثبت پولیو بیشتر از مناطقی گزارش داده شده است که در آن کمپاین خانه به خانه صورت نگرفته است.

XS
SM
MD
LG