لینک های دسترسی

Breaking News

پمپیو: نتایج انتخابات افغانستان را از نزدیک دنبال می‌کنیم


مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحده گفته است که امریکا نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را از نزدیک دنبال می‌کند.

آقای پمپیو روز پنجشنبه ۲۰ فبروری ( اول حوت) در جریان سفر به عربستان سعودی گفت: "در مورد افغانستان چیزی برای گفتن ندارم، جز اینکه ما نتایج انتخابات را از بسیار نزدیک دنبال می‌کنیم، می‌خواهیم مطمین شویم که همه چیز کاملاً درست باشد".

آقای پمپیو که در جمعی از خبرنگاران در پایگاه هوایی شهزاده سلطان در عربستان سعودی صحبت می‌کرد، در مورد واکنش ایالات متحده به اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان گفت: "پیش از آنکه بسیار دیر شود، اعلامیه‌ای در آن مورد صادر خواهیم کرد".

با گذشت دو روز از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، تا کنون حکومت ایالات متحده واکنش رسمی نشان نداده است، اما شماری از قانونگذاران امریکایی در این مورد بیاناتی داشته اند.

لندسی گراهام، سناتور برجستۀ جمهوریخواه امریکا در یک پیام تویتر پیروزی آقای غنی را در انتخابات مبارکباد گفته و از مردم افغانستان به خاطر شجاعت شان در "پذیرفتن روند دموکراتیک" ستایش کرده است.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روز سه شنبه ۱۸ فبروری (۲۹ دلو) نتایج انتخابات ریاست جمهوری آن کشور را اعلام کرد و گفت که آقای غنی با گرفتن ۵۰.۶۴ درصد آرا، برنده انتخابات شده است.

عبدالله عبدالله، رقیب انتخابات آقای غنی نتایج انتخابات را نپذیرفته و آن را "نتیجۀ دزدی انتخابات، کودتا بر مردم سالاری و خیانت بر ارادۀ مردم" و "از بنیاد غیرقانونی" خوانده است.

تا کنون تنها اتحادیۀ اروپایی و حکومت‌های هند و کویت، آقای غنی را به خاطر پیروزی‌اش در انتخابات مبارکباد گفته اند.

XS
SM
MD
LG