لینک های دسترسی

Breaking News

پمپیو در رابطه به انعام روسیه به طالبان: این کار بهای سنگینی دارد


مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا گفته است که اگر گزارش‌ها مبنی بر پرداخت انعام از سوی روسیه برای کشتن نظامیان امریکایی در افغانستان درست باشد، "بهای سنگینی" به آن پرداخته خواهد شد.

آقای پمپیو در مصاحبه با رادیو آزادی گفت: "اگر روس‌ها برای کشتن امریکایی‌ها پول پیشنهاد کنند یا به همین ترتیب، برای (کشتن) دیگر غربی‌ها، بهای سنگینی به آن پرداخته خواهد شد. من این موضوع را با وزیر خارجه لاوروف در میان گذاشتم...می‌دانم که نظامیان ما نیز با رهبران ارشد آنان صحبت کرده اند. زیر بار آن نخواهیم رفت. آن را تحمل نخواهیم کرد."

چندی پیش نشر گزارش‌ روزنامۀ نیویارک تایمز که گویا در مورد پرداخت پول انعامی از سوی روسیه به طالبان برای کشتن سربازان امریکایی مستقر در افغانستان، به دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا گزارش‌دهی شده بود، غوغای سیاسی را در واشنگتن به راه انداخت.

پس از نشر گزارش نیویارک تایمز، آقای ترمپ بار بار این گزارش را رد کرده و گفته است که گزارش "جعلی" و "ساختگی" است تا به وی و حزب جمهوریخواه آسیب وارد شود.

چندین مقام قصر سفید گفته اند که به دلیل اینکه گزارش "انعام روسیه به طالبان" تایید شده نبود، در مورد آن به رییس جمهور ترمپ گزارش داده نشده است.

با اینحال، وزیر خارجۀ ایالات متحده احتمال پرداخت پول از سوی روسیه به طالبان را نفی نکرد. او گفت: "واضح ساخته‌ایم. تاریخ را می‌دانیم. می‌دانیم که روسیه در گذشته طالبان را تسلیح کرده‌اند. درست؟ می‌دانیم که امروز ایران آنان (طالبان) را تسلیح می‌کنند. پس از واقعیت‌ها را می‌دانیم. توقعات خود را به هریک آنان روشن ساخته‌ایم."

قانونگذاران دموکرات در کانگرس امریکا آقای ترمپ را متهم می‌کنند که گزارش استخباراتی در مورد کشتار سربازان امریکایی را به قدر کافی جدی نگرفته است و به گفتۀ شماری از آنان با این کار جان سربازان امریکایی مستقر در افغانستان در معرض خطر قرار گرفته است.

وزیر خارجۀ ایالات متحده با رد این استدلال گفت: "هرآنچه را نیاز باشد انجام می‌دهیم تا از هر یک سرباز امریکایی حفاظت و دفاع کنیم، به همین ترتیب از هر سرباز جمهوری چک و هر کشور دیگر که بخشی از ماموریت حمایت قاطع (ماموریت نظامی ناتو در افغانستان) اند، تا اطمینان حاصل کنیم که آنان مصوون اند. اینکار را انجام داده ایم و باز هم انجام خواهیم داد. این کار را تا زمانی انجام خواهیم داد که سربازان ما در افغانستان حضور داشته باشند."

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG