لینک های دسترسی

Breaking News

قصر سفید: در مورد انعام روسیه به طالبان به ترمپ گزارش داده نشده است


کیلی مک‌انانی، سخنگوی قصر سفید
کیلی مک‌انانی، سخنگوی قصر سفید

قصر سفید گزارش‌هایی را رد کرد که گویا در مورد پرداخت پول انعامی از سوی روسیه به طالبان برای کشتن سربازان امریکایی مستقر در افغانستان، به دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا گزارش‌دهی شده بود.

کیلی مک‌انانی، سخنگوی قصر سفید روز دوشنبه ۲۹ جون (نهم سرطان) به خبرنگاران گفت: "گزارش‌های استخباراتی پیش از رسیدن به رییس جمهور ایالات متحده تصدیق می‌شود. در این خصوص، این گزارش‌ تصدیق نشده بود."

روزنامۀ نیویارک تایمز چند روز پیش گزارش داد که استخبارات ایالات متحده پی برده است که ادارۀ استخبارات روسیه در مقابل کشتن نیروهای ایتلاف به رهبری امریکا در افغانستان به تندروان مرتبط به گروه طالبان به گونۀ انعام پول پرداخت می‌کرد.

نیویارک تایمز شام دوشنبه نیز از قول دو مقام امریکایی گزارش داد که در اواخر فبروری، چند روز پس از آنکه جوزف ماگوایر از سویی آقای ترمپ از سمت سرپرستی ادارۀ ملی استخبارات امریکا برکنار شود، این موضوع در گزارش روزمره به رییس جمهور شامل شده بود.

همزمان با این، جاناتن هوفمن، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده روز دوشنبه با نشر بیانیه‌ای گفت که "فعالیت بدخیم" عمال استخباراتی روسیه بر ضد قوایی امریکایی و ایتلاف در افغانستان بررسی می‌شود.

در این بیانیه آمده است: "تا حال، وزارت دفاع شواهد تایید کننده ندارد تا ادعاهایی را که در گزارش‌های منابع آزاد پیدا می‌شود، اثبات کند. در هر صورت، ما مصوونیت و امنیت قوای مان در افغانستان و سرتاسر جهان را بسیار زیاد جدی می‌گیریم و از اینرو همواره برای جلوگیری از آسیب به آنان در اثر تهدیدات احتمالی، تدابیری را اتخاذ می‌کنیم."

مقام‌های ارشد حکومت ایالات متحده به شمول جان رتکلف رییس ادارۀ استخبارات ملی، رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی و مارک میدوز رییس دفتر قصر سفید روز دوشنبه به هشت عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده، در این مورد گزارش دادند و قرار است امروز سه شنبه ۳۰ جون گزارش مشابهی را به قانونگذاران دموکرات ارایه کنند.

مایکل مک‌کاول و ادم کینزینگر، دو قانونگذار امریکایی که در جلسۀ روز دوشنبه حضور داشتند با نشر بیانیه‌ای گفته اند: "بررسی جریان دارد تا صحت این گزارش‌ها مشخص شود و به باور ما پیش از اتخاذ اقدامات تلافی‌جویانه، انجام چنین بررسی مهم است."

رتکلف و جینا هاسپل، رییس ادارۀ استخبارات مرکزی ایالات متحده شام دوشنبه با نشر بیانیه‌هایی از نحوۀ رسیدگی استخباراتی به این موضوع دفاع کرده و درز کردن این موضوع را به رسانه‌ها به باد انتقاد گرفتند.

ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده از آقای رتکلف و خانم هاسپل خواسته است که در جلسه‌ای با شرکت تمام ۴۳۵ عضو مجلس نمایندگان ایالات متحده در خصوص این موضوع گزارش بدهد.

گروه طالبان نیز با نشر اعلامیه‌ای این گزارش را رد کرد و آنرا شایعه خوانده است. مسکو نیز این گزارش را رد کرده و آن را "اتهام بی‌اساس" خوانده است.

بر اساس آمار دفتر سر مفتش ایالات متحده برای بازسازی افغانستان (سیگار) از اول اکتوبر سال ۲۰۰۱ تا ۱۷ اپریل سال ۲۰۲۰ میلادی ۲۴۳۹ امریکایی در افغانستان کشته شده اند.

XS
SM
MD
LG