لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ: کسیکه با ایران معامله کند، با امریکا معامله نخواهد کرد


دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، گفته است هر کسیکه با ایران تعامل تجارتی و اقتصادی داشته باشد، با ایالات متحده تعامل تجارتی و اقتصادی داشته نمی‌تواند.

در پی خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای ایران با قدرت های جهان، اولین رشته تحریم های اقتصادی واشنگتن بر تهران، سه شنبه (۷ اگست) از سر گرفته شد.

ساعاتی پس از آغاز تحریم ها، رئیس جمهور ترمپ در تویتر نوشت "تحریم های ایران رسماً آغاز شد. این زننده ترین تحریم هایی است که تا حال وضع شده است و در ماۀ نوامبر این تحریم ها به درجۀ دیگر افزایش خواهد یافت. هر آن کسیکه با ایران معامله داشته باشد، با ایالات متحده معامله نخواهد داشت. من خواستار صلح جهانی استم، چیزی کمتر از آن نه!"

ممانعت از فروش دالر امریکایی به ایران ایران، نهی معاملات خرید یا فروش ریال ایران، ممانعت از تجارت با ایران در ازای طلا یا دیگر فلزات گرانبها، ممنوعیت بر فروش، عرضه و تامین گرافیت و فلزاتی مثل المونیم و فولاد و وضع محدودیت شدید بر صنعت موترسازی ایران شامل تحریم هایی است که سه شنبه از سر گرفته شد.

انتظار می‌رود که بخش دیگر این تحریم ها در پنجم نوامبر سال روان بر ایران اعمال شود که بیشتر صنعت کشتیرانی و بنادر، صنعت نفت و پتروشیمی نهاد های مالی و بانک‌های ایران را هدف قرار خواهد دارد.

افزون بر آن در سلسلۀ بعدی این تحریم ها ​گنجانیدن دوبارۀ نام صدها شخص، شرکت، نهاد، کشتی و خطوط هوایی ایران در فهرست تحریم‌ها نیز شامل خواهد بود.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، گفته است که برای ادامۀ بانکداری و معاملات تجارتی نفت، کشورش هنوز هم به چین و روسیه اتکا میکند.

همزمان با این، فدریکا موگارینی، رئیس مشی خارجی اتحادیۀ اروپایی، بار دیگر سرمایگذاران را برای معاملات تجارتی با ایران تشویق کرد.

خانم موگرینی که روز سه شنبه (۷ اگست) در زیلاند جدید صحبت می‌کرد، داشتن روابط اقتصادی با ایران را برای حفظ توافق هسته‌ای آن کشور حتمی خواند.

با آنکه رئیس جمهور ترمپ ایران را به نقض توافق هسته‌ای متهم می کند، رئیس مشی خارجی اتحادیۀ اروپایی بار دیگر تایید کرد که ایران طبق مندرجات این سند عمل کرده و به گفتۀ وی استفاده از فرصت های اقتصادی حاصل از توافق هسته‌ای "حق ایران" است.

در میان رهبران جهان، بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسرائیل و متحد نزدیک واشنگتن، از وضع مجدد تحریم ها علیۀ ایران استقبال کرده است.

XS
SM
MD
LG