لینک های دسترسی

Breaking News

پمپیو - خواستار حل مسالمت‌آمیز مناقشه مرزی هند و چین استیم


مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا می‌گوید که واشنگتن امیدوار است که راه حل مسالمت آمیز برای مناقشات مرزی میان هند و چین پیدا شود.

تنش میان چین و هند پس از آن شدت گرفت، که بر اساس گزارش‌ها بیجینگ هزاران سرباز خود را به قلمرو تحت منازعه در امتداد منطقه سرحدی همالیا اعزام کرد.

آقای پمپیو که روز چهارشنبه دوم سپتمبر (۱۲ سنبله) در یک کنفرانس خبری صحبت می‌کرد، همچنین از چین خواست تا با دالای لاما، رهبر مذهبی بودایان تبت وارد گفتگو شود.

پیشتر از این وزارت خارجۀ ایالات متحده گفته بود که اختلافات مرزی هند و چین را از نزدیک زیر نظر دارد و امیدوار است که دو کشور همسایه به یک راه حل صلح آمیز برسند.

چین و هند ۳۴۸۸ کیلومتر سرحد مشترک دارند و بخش اعظم این مناطق مرزی، مورد مناقشۀ دو کشور است.

هرچند مناقشات مرزی هند و چین موضوع تازه نیست، در این اواخر، مناقشات مرزی میان بیجینگ و دهلی جدید موجب شده تا دو کشور نیروی بیشتری به مناطق مرزی خود اعزام کنند.

اردوی هند در ماه جون گفته بود که در جریان "برخورد خشونت‌بار" که در ساحۀ مرزی همالیایی صورت گرفت به هردو جانب تلفات وارد شده است. بیجینگ و دهلی همدیگر را مقصر این رویداد عنوان کرده اند.

زد و خوردها در مرز مشترک هند و چین همواره صورت می‌گرفت،‌ اما از ده‌ها سال به اینسو به مرگ کسی منتج نشده بود.

اردوی هند گفته است که برای تامین آرامش، مذاکرات میان مقامات ارشد نظامی هر دو کشور در ساحۀ مرزی جریان دارد.

دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده نیز قبلا پیشنهاد کرده بود تا در قضیۀ اختلاف رو به افزایش بین هند و چین در قبال سرحدات میان دو کشور، میانجیگری کند.

کارشناسان میگویند که به نفع هر دو کشور خواهد بود تا وضعیت را تحت کنترول خود داشته و صلح را در ساحات سرحدی حفظ کنند.

XS
SM
MD
LG